Am citit astazi niste articole pe net si am vazut o declaratie a ministrului transporturilor, domnul Radu Berceanu, care spunea ca anul acesta se vor finaliza in jur de 76 km de autostrazi....si " ca e bine si atat"....aceasta afirmatie a fost primul soc...
Al doilea a fost cand mi-am adus amine ca un alt mare super om conducator al nostru spunea cu ceva timp in urma ca in numai 2 ani vom avea finalizati 700 km de autostrazi...si atunci am ramas de-a dreptul interzis...
T
Mar 25, 2009
Mar 24, 2009
O idee de consolidare a relatiilor cu furnizorii
In aceasta perioada un foarte important dar si challenging in acelasi timp obiectiv pentru oamenii de procurement este mentinerea relatiilor cu furnizorii de produse si servicii. Exista mai multe metode de pastrare a bunelor relatii cu partenerii de afaceri pe care le-am exemplificat si aici de-a lungul timpului.
Insa astazi ma opresc asupra unei metode cel putin inedite despre care am citit undeva pe un site din India...si anume, o mare companie de retail din India isi mentine relatiile de parteneriat cu furnizorii traditionali prin vanzarea catre acestia de actiuni la respectiva companie la un pret simbolic de 2 dolari per actiune...simplu si banal la o prima citire, nu?
Dar iata ce beneficii aduce aceasta metoda pentru companie in mod automat, urmare a implementarii ei:
-prelungirea contractelor existente cu furnizorii
-pastrarea preturilor de achizitii fixe pe o perioada mai lunga de timp
-optimizarea livrarilor/transportului
-motivarea furnizorilor (care acum sunt parteneri in afaceri), de a gasi la randul lor metode de eficientizare a livrarilor, transportului si nu in ultimul rand gasirea de metode de a micsora la randul lor preturile de achizitie
-implicarea furnizorilor in business
Pare deci interesanta aplicarea unei astfel de metode, pentru ca tinde sa transforme relatia traditionala furnizor-client, intr-o relatie de parteneriat real...isn't it nice?
T
Insa astazi ma opresc asupra unei metode cel putin inedite despre care am citit undeva pe un site din India...si anume, o mare companie de retail din India isi mentine relatiile de parteneriat cu furnizorii traditionali prin vanzarea catre acestia de actiuni la respectiva companie la un pret simbolic de 2 dolari per actiune...simplu si banal la o prima citire, nu?
Dar iata ce beneficii aduce aceasta metoda pentru companie in mod automat, urmare a implementarii ei:
-prelungirea contractelor existente cu furnizorii
-pastrarea preturilor de achizitii fixe pe o perioada mai lunga de timp
-optimizarea livrarilor/transportului
-motivarea furnizorilor (care acum sunt parteneri in afaceri), de a gasi la randul lor metode de eficientizare a livrarilor, transportului si nu in ultimul rand gasirea de metode de a micsora la randul lor preturile de achizitie
-implicarea furnizorilor in business
Pare deci interesanta aplicarea unei astfel de metode, pentru ca tinde sa transforme relatia traditionala furnizor-client, intr-o relatie de parteneriat real...isn't it nice?
T
In criza cu optimism - Episodul 2
In continuarea ideilor despre acest subiect scrise cu ceva timp in urma, revin cu un nou motiv pentru care ar trebui sa existe optimism legat de business chiar si in aceste momente de criza economica. (articolul mai vechi se gaseste aici:http://testosul.blogspot.com/2009/02/in-criza-cu-optimism.html)
Cu cateva zile in urma, cea mai mare companie de telecomunicatii din Europa, Deutsche Telecom, anunta intr-o conferinta ca are planuri mari in peninsula Balcanica fara a da insa prea multe detalii despre aceste planuri de extindere. Cu totii stim ca anul trecut, DT a achizitionat un pachet considerabil de actiuni din grupul elen OTE, care detine in Romania Romtelecom si Cosmote. Planurile in ansamblu in ce priveste afacerile din Romania se axeaza foarte mult pe consolidarea pe piata a celor doua companii, prin implemetarea de noi strategii....ce strategii vor fi implementate, inca nu se stie cu exactitate, insa probabil ca la momentul oportun, vom afla...
...iata ca desi criza economica este in plina desfasurare, cine are posibilitati deja intra agresiv prin noi achizitii sau consolidari ale activelor existente, inclusiv in Romania.
Acesta este cu siguranta un motiv sa ramanem optimisti.
T
Cu cateva zile in urma, cea mai mare companie de telecomunicatii din Europa, Deutsche Telecom, anunta intr-o conferinta ca are planuri mari in peninsula Balcanica fara a da insa prea multe detalii despre aceste planuri de extindere. Cu totii stim ca anul trecut, DT a achizitionat un pachet considerabil de actiuni din grupul elen OTE, care detine in Romania Romtelecom si Cosmote. Planurile in ansamblu in ce priveste afacerile din Romania se axeaza foarte mult pe consolidarea pe piata a celor doua companii, prin implemetarea de noi strategii....ce strategii vor fi implementate, inca nu se stie cu exactitate, insa probabil ca la momentul oportun, vom afla...
...iata ca desi criza economica este in plina desfasurare, cine are posibilitati deja intra agresiv prin noi achizitii sau consolidari ale activelor existente, inclusiv in Romania.
Acesta este cu siguranta un motiv sa ramanem optimisti.
T
Mar 19, 2009
Incotro ne indreptam?....
Nu am avut intentia in nici un moment de cand am creat acest blog sa scriu vreun comentariu despre politica din tara noastra.
Insa ma mananca atat de tare degetele de cateva zile incoace, ca nu am mai putut sa ma abtin si trebuie sa insir cateva cuvinte...de fapt sa pun o intrebare, poate retorica, insa trebuie pusa:
"Incotro e indreptam noi ca tara cu stilul asta de politica pe care il practicam?"....
Aceasta intrebare a fost pusa intaratat fiind de cele cateva articole din media peste care mi-am aruncat ochii zilele acestea fara sa vreau...subiectul tuturor acestor articole este imprumutul de 19 miliarde de Euro care se doreste a fi facut de catre Romania....si bineinteles comentarii al politicienilor pe aceasta tema...comentarii?....ar fi fost genial sa fie niste comentarii politically oriented, insa stupoare....nu erau altceva decat blamari, injurii, tot felul de alte apelative aduse guvernarii precedente si nu numai (cred ca s-au luat si de Radu Vasile saracu, care si el a prins postul de prim-ministru intr-o perioada aproximativ similara ca si evenimente de criza economica)...ca Tariceanu a facut sau nu a facut, ca Orban nu stiu ce a facut si el, ca nu stiu care a mai facut si el ceva....
Ma frapeaza faptul ca dupa 20 de ani de la schimbarea radicala prin care am trecut, noi, in loc sa incercam sa ne punem mintea (care....?) la contributie sa gasim solutii de rezolvare pentru variile probleme, stam linistiti si dam vina pe aia dinaintea noastra....in jur de 4 ani....peste cei 4 ani, vor veni altii care vor da vina pe cei care acum stau linistiti....si asa mai departe...si, eu si tu , stam si ne uitam la ei la televizor cum ne spun linistiti cine este de vina pentru ca acum este nevoie de un imprumut...cat de penibila poate sa fie aceasta situatie?...si oare de ce eu si tu trebuie sa inghitim acest praf politic aruncat in ochi?...
n.r: sper sa nu mai am si alte iesiri in decor si sa scriu despre politica din nou...de aceea nici nu voi face un nou Label pe blog.
T
Insa ma mananca atat de tare degetele de cateva zile incoace, ca nu am mai putut sa ma abtin si trebuie sa insir cateva cuvinte...de fapt sa pun o intrebare, poate retorica, insa trebuie pusa:
"Incotro e indreptam noi ca tara cu stilul asta de politica pe care il practicam?"....
Aceasta intrebare a fost pusa intaratat fiind de cele cateva articole din media peste care mi-am aruncat ochii zilele acestea fara sa vreau...subiectul tuturor acestor articole este imprumutul de 19 miliarde de Euro care se doreste a fi facut de catre Romania....si bineinteles comentarii al politicienilor pe aceasta tema...comentarii?....ar fi fost genial sa fie niste comentarii politically oriented, insa stupoare....nu erau altceva decat blamari, injurii, tot felul de alte apelative aduse guvernarii precedente si nu numai (cred ca s-au luat si de Radu Vasile saracu, care si el a prins postul de prim-ministru intr-o perioada aproximativ similara ca si evenimente de criza economica)...ca Tariceanu a facut sau nu a facut, ca Orban nu stiu ce a facut si el, ca nu stiu care a mai facut si el ceva....
Ma frapeaza faptul ca dupa 20 de ani de la schimbarea radicala prin care am trecut, noi, in loc sa incercam sa ne punem mintea (care....?) la contributie sa gasim solutii de rezolvare pentru variile probleme, stam linistiti si dam vina pe aia dinaintea noastra....in jur de 4 ani....peste cei 4 ani, vor veni altii care vor da vina pe cei care acum stau linistiti....si asa mai departe...si, eu si tu , stam si ne uitam la ei la televizor cum ne spun linistiti cine este de vina pentru ca acum este nevoie de un imprumut...cat de penibila poate sa fie aceasta situatie?...si oare de ce eu si tu trebuie sa inghitim acest praf politic aruncat in ochi?...
n.r: sper sa nu mai am si alte iesiri in decor si sa scriu despre politica din nou...de aceea nici nu voi face un nou Label pe blog.
T
Mar 17, 2009
Profilul leaderului de Procurement...crezi ca te potrivesti?...
Ma gandeam la o radiografiere a activitatii din departamentul de Procurement pentru a incerca sa gasesc un model de leader de Procurement, sau cam ce capabilitati ar trebui sa aiba...si iata ca au iesit 10 caracteristici care ar putea sa defineasca acest model:
-Stie in orice moment cat si pe ce se cheltuie...avand o baza puternica de analiza a costurilor
-Este in orice moment informat...in legatura cu livrarile si cu stocurile, avand o baza puternica de logistica, transport management
-Isi creeaza modele...astfel incat sa poata sa monitorizeze in orice moment costurile pe accesorii, consumabile sau orice alte elemente componente
-Are o puternica orientare catre client...incercand sa inteleaga cat mai bine nevoile si cerintele clientilor interni, astfel incat sa poata oferi “best value for money”
-Considera vendorii/contractorii parteneri si nu doar simpli furnizori...astfel incat sa mareasca eficienta si sa gaseasca modalitati de scadere a costurilor de productie/livrare/transport
-Cunoaste riscul si este capabil sa il tina sub control...mai multe detalii se gasesc in articolul dedicat Managementului Riscului
-Este inovativ...incercand sa gaseasca mereu noi metode de eficientizare a activitatii
-Gandeste global... depasind granitele geografice pentru a putea sa gaseasca noi alternative de sourcing
-Responsabilizeaza si motiveaza...echipa, incercand mereu sa puna accent pe activitatea echipei si importanta acesteia in intregul proces de business
-Monitorizeaza si masoara...performantele si actualizeaza indicatorii de perfomanta .
Hm, ma uit peste aceste caracteristici si mi se pare foarte interesant sa le gasesc adunate pe toate intr-un singur loc, la o singura persoana...
T
-Stie in orice moment cat si pe ce se cheltuie...avand o baza puternica de analiza a costurilor
-Este in orice moment informat...in legatura cu livrarile si cu stocurile, avand o baza puternica de logistica, transport management
-Isi creeaza modele...astfel incat sa poata sa monitorizeze in orice moment costurile pe accesorii, consumabile sau orice alte elemente componente
-Are o puternica orientare catre client...incercand sa inteleaga cat mai bine nevoile si cerintele clientilor interni, astfel incat sa poata oferi “best value for money”
-Considera vendorii/contractorii parteneri si nu doar simpli furnizori...astfel incat sa mareasca eficienta si sa gaseasca modalitati de scadere a costurilor de productie/livrare/transport
-Cunoaste riscul si este capabil sa il tina sub control...mai multe detalii se gasesc in articolul dedicat Managementului Riscului
-Este inovativ...incercand sa gaseasca mereu noi metode de eficientizare a activitatii
-Gandeste global... depasind granitele geografice pentru a putea sa gaseasca noi alternative de sourcing
-Responsabilizeaza si motiveaza...echipa, incercand mereu sa puna accent pe activitatea echipei si importanta acesteia in intregul proces de business
-Monitorizeaza si masoara...performantele si actualizeaza indicatorii de perfomanta .
Hm, ma uit peste aceste caracteristici si mi se pare foarte interesant sa le gasesc adunate pe toate intr-un singur loc, la o singura persoana...
T
Mar 16, 2009
Risk Management
Se spune ca "riscul apare atunci cand nu stii ce faci". Desi acest lucru este cu siguranta adevarat, pare putin cam simplista abordarea.
In Project Management riscul are o definitie care mie mi-a placut foarte mult...."hazardul sau posibilitatea de a pierde”.
Pentru Procurement, risk management-ul reprezinta (sau ar trebui sa reprezinte) procesul de evaluare si masurare pentru ca apoi sa se poata elabora strategii de evitare, reducere, transfer sau chiar acceptare a riscului.
De multe ori insa, strategiile sunt inadecvate pentru a face fata business risk-ului - acest lucru se intampla pentru ca strategiile referitoare la risc sunt concepute doar ca o simpla continuitate a planurilor, ele exista doar sub forma de documentatie, nefiind luate prea mult in serios.
In Procurement riscul trebuie tratat si gestionat ca atare, pentru ca el exista, este real si trebuie integrat în cadrul strategiilor de achizitii, masurat si controlat, astfel incat sa poata fi analizat cantitativ si calitativ in orice moment.
T
In Project Management riscul are o definitie care mie mi-a placut foarte mult...."hazardul sau posibilitatea de a pierde”.
Pentru Procurement, risk management-ul reprezinta (sau ar trebui sa reprezinte) procesul de evaluare si masurare pentru ca apoi sa se poata elabora strategii de evitare, reducere, transfer sau chiar acceptare a riscului.
De multe ori insa, strategiile sunt inadecvate pentru a face fata business risk-ului - acest lucru se intampla pentru ca strategiile referitoare la risc sunt concepute doar ca o simpla continuitate a planurilor, ele exista doar sub forma de documentatie, nefiind luate prea mult in serios.
In Procurement riscul trebuie tratat si gestionat ca atare, pentru ca el exista, este real si trebuie integrat în cadrul strategiilor de achizitii, masurat si controlat, astfel incat sa poata fi analizat cantitativ si calitativ in orice moment.
T
Mar 13, 2009
Audit(ii)...
Cred ca e clar din titlu despre ce subiect as vrea sa povestesc in acest articol si totodata justifica si motivul pentru care ieri a fost o zi de pauza in ale scrisului pe blog...norocul este ca astazi am ajuns ceva mai devreme la servici si am putin ragaz sa scriu doua, trei randuri.
Dar sa ma intorc totusi la subiectul articolului...audit...mai toata lumea de business a auzit sau s-a intalnit cel putin o data in viata cu auditul...multa lume percepe auditul ca si cum ar fi doamna aceea cu coasa in mna care vina sa faca putina ordine si sa dezlege putin itele...insa nu este chiar asa de tragic...vorbeste acel optimism extrem din mine de care povesteam in articolul de alaltaieri.
Ne intalnim cu doua tipuri de audit:audit intern si audit extern. Nu cred ca are sens sa intru in detaliu despre cele doua tipuri mentionate, caci se intelege de la sine despre ce este vorba.
Ce se auditeaza de obicei?...de cele mai multe ori se efectueaza audit financiar, de obicei atunci cand se incheie anul financiar al companiei respective.
Insa acum ne intalnim din ce in ce mai des cu notiuni de audit pe proiecte sau audit al lantului de achizitii asta pentru ca in principiu se poate audita cam orice proces sau departament dintr-o companie, pornindu-se de la politicile si procedurile aferente procesului sau departamentului respectiv...in functie de cerintele clientului...
Cand se face audit?...oricand in principiu, pentru ca trebuie sa fie un control surpriza, neasteptat. Insa din experienta practica auditul se comanda cand se fac diverse raportari financiare, cand se fac merge-uri de companii, sau cand exista o oarecare nota de neincredere sau nevoie de imbunatatire a unui proces specific sau a activitatii unui departament din companie.
In orice caz trendul actual (de criza) este sa se auditeze departamentul de Procurement, acesta fiind nod de legatura in complexul lant al achizitiilor...so keep on doin' it...
T
Dar sa ma intorc totusi la subiectul articolului...audit...mai toata lumea de business a auzit sau s-a intalnit cel putin o data in viata cu auditul...multa lume percepe auditul ca si cum ar fi doamna aceea cu coasa in mna care vina sa faca putina ordine si sa dezlege putin itele...insa nu este chiar asa de tragic...vorbeste acel optimism extrem din mine de care povesteam in articolul de alaltaieri.
Ne intalnim cu doua tipuri de audit:audit intern si audit extern. Nu cred ca are sens sa intru in detaliu despre cele doua tipuri mentionate, caci se intelege de la sine despre ce este vorba.
Ce se auditeaza de obicei?...de cele mai multe ori se efectueaza audit financiar, de obicei atunci cand se incheie anul financiar al companiei respective.
Insa acum ne intalnim din ce in ce mai des cu notiuni de audit pe proiecte sau audit al lantului de achizitii asta pentru ca in principiu se poate audita cam orice proces sau departament dintr-o companie, pornindu-se de la politicile si procedurile aferente procesului sau departamentului respectiv...in functie de cerintele clientului...
Cand se face audit?...oricand in principiu, pentru ca trebuie sa fie un control surpriza, neasteptat. Insa din experienta practica auditul se comanda cand se fac diverse raportari financiare, cand se fac merge-uri de companii, sau cand exista o oarecare nota de neincredere sau nevoie de imbunatatire a unui proces specific sau a activitatii unui departament din companie.
In orice caz trendul actual (de criza) este sa se auditeze departamentul de Procurement, acesta fiind nod de legatura in complexul lant al achizitiilor...so keep on doin' it...
T
Mar 11, 2009
Ambitie, devotament si optimism...
Iata un exemplu de ambitie, devotament si optimism duse la extrem...un exemplu care desi pare comic la o prima vedere, ar putea sa ne faca sa ne gandim putin la cum este fiecare dintre noi...
T
T
Relationship and commissioning Manager = Procurement Manager?
Citeam astazi pe net-ul american despre Procurement si din greseala am dat despre un anunt de angajare aparut in ziarul Guardian care aparent nu are nici cea mai mica legatura cu activitatea de Procurement, denumirea jobului fiind de "Relationship and Commissioning Manager (sa fiu foarte sincer daca as vedea o astfel de titulatura, m-as gandi mult pana as asocia-o unei linii de business). mai mult decat atat, anuntul continua cu fraza "to help drive down the costs of providing services and activities". Deja am inceput sa-mi pun intrebari gandindu-ma serios la legatura dintre job title si misiunea jobului.
Insa, si mai mare a fost mirarea cand am citit si job description-ul care suna in felul urmator:
"The successful candidate will have responsibility for developing the council's revised procurement framework and will need to show an entrepreneurial approach to service commissioning by outsourcing areas of operation and coming up with new models of service delivery."
Este clar acum...compania respectiva este in cautarea unui Procurement Manager...dar ce titulatura ciudata au putut sa dea jobului...
Cred ca pana la urma se va ajunge la un singur job title care poate sa fie universal valabil in orice linie de business...Project Manager, pentru ca de ce nu, orice domeniu se poate transforma intr-un proiect...
T
Insa, si mai mare a fost mirarea cand am citit si job description-ul care suna in felul urmator:
"The successful candidate will have responsibility for developing the council's revised procurement framework and will need to show an entrepreneurial approach to service commissioning by outsourcing areas of operation and coming up with new models of service delivery."
Este clar acum...compania respectiva este in cautarea unui Procurement Manager...dar ce titulatura ciudata au putut sa dea jobului...
Cred ca pana la urma se va ajunge la un singur job title care poate sa fie universal valabil in orice linie de business...Project Manager, pentru ca de ce nu, orice domeniu se poate transforma intr-un proiect...
T
Mar 10, 2009
Politici si proceduri in corporatii...o parere
Sunt sigur ca pentru multi dintre noi acesti termeni sunt mult prea "corporate", insa cred ca merita atentia noastra...de ce?...pentru ca fara politici si proceduri ar fi haos in companie la nivel de end-useri dar si la nivel de certificari tehnice internationale, pentru ca orice companie ajunsa la maturitate doreste sa se certifice intr-unul din standardele internationale de calitate, mediu, securitate.
La nivelul de end user existenta procedurilor este necesara pentru a se putea masura anumiti factori, pentru monitorizarea si controlul activitatilor, pentru stabilirea de indicatori de performanta folositi in evaluarea personalului si nu in ultimul rand pentru inlaturarea business risk-ului si a responsabilizarii oamenilor.
In momentul in care exista o politica/procedura de lucru, este mult mai usor de urmarit flow-ul de lucru, lantul de activitati, liniile de raportare si comunicare intra si trans departamentala.
Multa lume considera ca politicile si procedurile de lucru nu sunt altceva decat pur "corporate b******t" si ca nu aduc valoare adaugata business-ului...oare asa sa fie?. Nu este asa, va spun eu din proprie experienta...cand ai o politica/procedura pe care o respecti, poti justifica activitatea si poti arata oricui cu maxima transparenta tot ce ai lucrat, toate proiectele incheiate sau cele in derulare fara nici un fel de teama si mai mult decat atat, toti clientii interni vor sti ce trebuie sa faca sau ce pasi trebuie sa urmeze in momentul in care exista un proiect comun, nu?
T
La nivelul de end user existenta procedurilor este necesara pentru a se putea masura anumiti factori, pentru monitorizarea si controlul activitatilor, pentru stabilirea de indicatori de performanta folositi in evaluarea personalului si nu in ultimul rand pentru inlaturarea business risk-ului si a responsabilizarii oamenilor.
In momentul in care exista o politica/procedura de lucru, este mult mai usor de urmarit flow-ul de lucru, lantul de activitati, liniile de raportare si comunicare intra si trans departamentala.
Multa lume considera ca politicile si procedurile de lucru nu sunt altceva decat pur "corporate b******t" si ca nu aduc valoare adaugata business-ului...oare asa sa fie?. Nu este asa, va spun eu din proprie experienta...cand ai o politica/procedura pe care o respecti, poti justifica activitatea si poti arata oricui cu maxima transparenta tot ce ai lucrat, toate proiectele incheiate sau cele in derulare fara nici un fel de teama si mai mult decat atat, toti clientii interni vor sti ce trebuie sa faca sau ce pasi trebuie sa urmeze in momentul in care exista un proiect comun, nu?
T
Subscribe to:
Posts (Atom)