Feb 9, 2009

Crisis Procurement - Episodul 6 - Combinig Efforts

Un subiect interesant este cel al companiilor care apartin aceluiasi grup/consortiu, insa care au autonomie locala in tarile in care activeaza.

Ce ar putea acestea sa faca din punctul de vedere al Procurementului pentru a eficientiza costurile mai ales in aceasta perioada de criza?

Chiar daca fiecare dintre aceste companii are la nivel local un departament de Procurement foarte puternic si care a obtinut rezultate bune de-a lungul timpului, fara o comunicare la nivel de grup nu este de mare folos. E timpul ca oamenii de Procurement din filiale sa se intilneasca si sa inceapa brainstormingul despre sectiunile in care sunt implicati...sa faca schimb de informatii si sa gaseasca impreuna solutii de eficientizare a activitatilor din procesul de achizitie.

In momentul inceperii unei astfel de discutii se descopera multe sinergii, asemanari, se descopera poate, ca se comanda un produs identic de la mai multi vendori cu preturi diferite, samd... este deci timpul alinierii contractelor la nivel de grup, obtinerii discounturilor pe volum/comenzi la nivel de grup, regruparii sectiunilor astfel incat sa se eficientizeze lantul de achizitie.....toate acestea coordonate de un Group Procurement care sa colecteze in permanenta informatii de la toate filialele si sa fie mereu la curent cu orice noua "victorie" din punctul de vedere al unei negocieri.

Criza actuala - fara lichiditati si insolvabili

Citeam astazi pe net un comentariu facut de cineva la un articol care incerca sa demonstreze asemanarea dintre Criza economica mondiala din 1929-1933 si Criza economica mondiala cu care ne confruntam in prezent.
Comentariul respectiv relata faptul ca exista o mare diferenta intre cele doua crize mondiale si anume ca cea din perioada interbelica s-a datorat supraproductiei, in timp ce criza actuala se datoreaza lipsei lichiditatilor si a insolvabilitatii...nimic mai adevarat....insa vin si intreb: oare cele doua caracteristici nu cumva se intrepatrund la un moment dat?....oare nu sunt ele cele care deschid, respectiv inchid cercul crizei?...(cerc despre care am scris intr-un articol mai vechi)
Sa incerc sa fac o schema logica, sa vedem daca regasim cele doua caracteristici...
...avem consum ridicat si cerere marita=>cresc imprumuturile pentru investitii/dezvoltare=>productia creste la cote alarmante=>supraproductie=>creste cererea de credite pentru nevoi personale si bunuri de larg consum la cote alarmante=>bancile relaxeaza aceste credite la nivelul atingerii riscului de grad 0=>populatia intra in incapacitate de a rambursa creditele=>populatia si bancile ramin fara lichiditati si devin insolvabile ...si iata ca am reusit sa inchid cercul.

Manager vs. Leader...

Din ciclul trenduri...ne place din ce in ce mai mult sa comparam lucruri, obiecte, activitati, sa facem asa numitele "versusuri"...si daca tot incercam cu totii sa fim trendy, sa fim la curent cu toate noutatile, ma gandesc sa fac si eu o astfel de comparatie...
De aceasta data nu voi face un versus intre doua telefoane mobile sau intre doua automobile, ci intre doua tipuri de "conducatori".
Care sunt diferentele dintre un Manager si un Leader?...este o intrebare care s-a ridicat de foarte multe ori si la care s-au gasit raspunsuri din cele mai variate...subiectul nu este nici nou si nici inedit, insa importanta sa face ca acesta sa apara mereu in prim plan...

Pentru ca argumentele acestei comparatii sa fie vizibile si clare, voi face acest versus prin prisma oamenilor din echipa...cred ca asta conteaza de fapt cel mai mult, sa ne dam seama cum ii vad acestia pe proprii lor sefi.
Din experienta mea de pina acum, factorul determinant in aceasta comparatie este motivarea oamenilor din subordine si modul de abordare al problemelor.
O sa iau pe rand cei doi termeni si voi analiza caracteristicile fiecaruia, pentru a puncta diferentele evidente.

Manager...este o functie administrativa care este oferita in semn de recunoastere a unor abilitati sau a senioritatii intr-o companie si care astazi este si maine poate sa nu mai fie...
Acesta considera ca are subordonati care respecta si urmeaza deciziile pentru ca este hotarirea superiorului si pentru ca sunt platiti sa faca asta.
De obicei managerii sunt orientati numai catre rezultate si fac orice le sta in putere sa ajunga la aceste rezultate, pentru ca in fond si ei sunt la rindul lor subordonati, nu-i asa?...
...le place confortul si nu le place sa se aventureze si sa riste...e oarecum logic, nu?...

Leader...este un fel de a fi...o trasatura de caracter cu care te nasti, traiesti si pleci apoi de pe aceasta lume purtind-o cu tine...
Leaderul renunta la autoritatea formala data de pozitie (pentru ca nu de putine ori se intimpla ca un leader sa fie si manager), incercand sa-si apropie echipa si sa atraga prin metode atipice pentru mediul de business, astfel incat oamenii sa ajunga sa il urmeze in mod voluntar si nu constransi de ierarhie.
Leaderul este o persoana charismatica, care trece de multe ori peste sabloane si clisee pentru a ajunge, prin exemple si comparatii care nu au legatura cu business-ul, la inima echipei.
Acesta gaseste mereu solutii de motivare a oamenilor, altele decat solutiile materiale....implica oamenii in proiecte, ii responsabilizeaza, le cere parerea pe diferite teme, le cere ajutorul cand are nevoie...face in asa fel incat oamenii sa se simta intr-adevar de folos si sa simta ca ceea ce fac este intr-adevar important...este orientat catre oameni deoarece considera ca propria sa dezvoltare depinde de acestia, se considera ca fiind parte integranta a echipei; se considera mai degraba un troubleshooter decat un sef si nu uita niciodata de unde a pornit.
Leaderul nu are aversiune sau teama in a-si asuma riscuri, considerand normal ca in activitatea sa existe si astfel de momente.
Unele cercetari spun ca exista persoane care desi nu s-au nascut leaderi, au devenit ca raspuns la probleme/handicapuri avute in trecut pe plan personal sau socio/profesional....e o teorie de luat in calcul, insa eu ramin la parerea ca cine este leader, asa s-a nascut, asta este natura lui si va ramine asa pina la capat....

....si nu in ultimul rand, un Leader poate oricand sa fie si Manager, insa reciproca nu este valabila.