Feb 5, 2009

Mushroom Management - Unde, Cand, De ce, Cum?

Cu ocazia acestui nou articol inaugurez un nou label in blog, "Articolul zilei/Business in general".

Cat de kinky suna aceasta expresie....."mushroom management".....ma obsedeaza chestia asta de vreo cativa ani buni, de pe vremea cand lucram intr-un departament de Project Coordination dintr-o cunoscuta companie de mobile telecom. Eram atunci in plina desfasurare a unui proiect important de dezvoltare a infrastructurii de retea si aveam nevoie de cateva informatii relativ de rutina pentru a completa un raport....insa aceste informatii tot intirziau sa apara.....m-am dus la seful meu si l-am intrebat de ce nu pot primi informatiile pentru a putea finaliza raportul?....raspunsul nu a intirziat sa vina cum ca ceea ce mi se intimpla mie se numeste Mushroom Management si se traduce prin doua patricularitati majore:
-Keep them in dark and
-Feed them b...s..t
.....problema este ca eu nu ma simteam deloc ca o ciuperca si din contra, aveam nevoie de multa lumina si proteine....
Si uite asa am inceput sa citesc despre aceasta metoda de management care pare foarte ciudata insa este foarte des intilnita....
Unde?
...in corporatii foarte mari, cu structura ierarhica de tip piramidal cu multe linii de raportare si unde high-managementul este direct implicat in day by day business;
...in grupuri foarte mari care au reprezentante in mai multe tari si nu exista comunicare intre tari decat prin intermediul Headquarter-ului si unde exista multi culturalitate;
...in companii noi absorbite de grupuri sau consortii
Cand?
...cand businessul capata o anvergura foarte mare iar managementul clasic nu mai face fata nevoii de control al activitatilor si personalului.
De ce?
... 1.structura high-managementului este de tip dictatorial si nu doreste sa scape in nici un moment situatia de sub control;
2.activitatea companiei respective prezinta un business risk ridicat, se lucreaza cu foarte multe informatii confidentiale intr-o piata foarte bine dezvoltata din punct de vedere concurential si nu este admisa comunicarea de tip transversal ci doar vertical.
Cum?
... comunicate Top-Down in care se anunta diferite schimbari la nivel organizational, noi politici interne si alte astfel de mailuri trimise la all@company.xx
... cursuri de "Company Induction" menite sa ajute la asa numitul "corporate brainwashing"
... High Management inaccesibil si fara transparenta catre oameni, ceea ce face ca puterea sa creasca iar oamenii sa spuna vorbe de duh in genul "Astazi am fost pe holul unde este biroul Presedintelui....mama ce misto", sau "Mergeam pe hol si a trecut CEO-ul pe linga mine si m-a salutat", sau "Astazi am fost chemat la o sedinta la care au participat CFO-ul, CTO-ul si Directorul de Procurement", sau "Am primit mail personal de la CEO"....

As minti daca v-as spune ca eu nu am trecut prin faze cum sunt cele mentionate mai sus si chiar si acum cand am momente de nesiguranta sau debusolare, un astfel de mail, sau intilnire pe holuri pare ca un reinforcement, si poate tine locul unui BRAVO!.....cat de bine poate sa functioneze acest sistem de management!?!?!

Crisis Procurement - Episodul 5 - Bits & Pieces

Dupa cum spune si titlul noului episod din deja cunoscuta saga de capa si spada (sper sa nu ajunga pina la urma un fel de Dallas Reloaded), ma gandesc ca in situatia de criza care este pe cale sa se instaleze sa expun si cateva elemente care de obicei sunt trecute cu vederea la nivel de Procurement mai ales in marile corporatii ele fiind considerate "bits&pieces" sau intr-un sens mai putin ironic "consumabile" si "accesorii".
Haideti sa incercam sa vedem cam cat a cheltuit in ultimul an compania in care activam pe rechizite, protocol, pe cafeaua si apa de la bucatarie.....s-ar putea sa avem o surpriza....neplacuta...din punct de vedere Procurement. E momentul sa facem o analiza mai detaliata si sa intram mai adinc si in aceste elemente. Nu vreau sa se inteleaga de aici ca militez pentru scaderea costurilor prin privarea oamenilor de apa, cafea si instrumente de scris....ar fi intr-adevar frustrant....insa se pot regandi....
Frustranta poate parea la prima vedere si pentru unii dintre noi cei din Procurement aceasta activitate(sau mai bine zis aceste elemente) echivalata cu o corvoada si o decadere, dar nu e chiar asa...pentru ca asta este specializarea noastra si obiectivul este sa dobandim cel mai bun produs/serviciu potrivit nevoilor de business, in cele mai bune conditii de pret, calitate,termeni contractuali, blah, blah....indiferent de natura acestuia...un om valoros de Procurement poate negocia/achizitiona orice tip de produs/serviciu, asa cum un om valoros de Sales dupa parerea mea poate vinde orice. Practic ne intoarcem la ce povesteam intr-un articol mai vechi...satisfactia noastra este rezultatul negocierii....si credeti-ma, se pot obtine rezultate remarcabile inclusiv din regandirea sau repozitionarea acestor "bits&pieces".
Dar gata, ma opresc aici cu acest episod pentru ca deja incep sa intru incet dar sigur in notiuni de Guerilla Procurement, subiect pe care il voi trata la momentul potrivit....