Apr 28, 2009

Despre cultura organizationala...

Cu totii am auzit despre acest termen de cultura organizationala sau cultura corporatista cum mai este denumit. Dar oare ce inseamna mai exact cultura organizationala? Ajuta ea cu ceva la dezvoltarea organizatiei, ajuta business-ul in general?...doua intrebari care sunt ridicate la fileu...
Una din definitiile culturii oranizationale ne precizeaza ca aceasta este un sistem de credinte si valori comune care se dezvolta intr-o organizatie si care formeaza si orienteaza conduita membrilor sai. Aceasta devine avantaj cometitiv daca devine parte integranta a strategiei de dezvoltare a organizatiei.
Se spune ca organizatiile care au o puternica cultura corporatista au un succes foarte mare ca si business, cat si o expunere mai puternica pe piata.
Dar in ce se traduce la nivel de angajat aceasta cultura organizationala?...se traduce in elemente din viata de corporatie cum ar fi micile istorioare sau barfe la tigara despre anumite actiuni/evenimente din organizatie, crearea de modele de oameni/eroi (manageri performanti, fondatori), ritualuri din firma (petrecerile corporatiste, competitii sportive), simbolistica (sigla companiei/brandului) si pana la crearea unui "Code of Conduct" care sa alinieze activitati si comportamente.
Mai nou se spune ca acele companii care nu au succes in piata sau care nu se pot integra in mediul concurential, nu au o cultura organizationala puternica.
Asa sa fie oare?...
T

Scoli de Procurement...scoala europeana vs scoala americana

Care dintre cele doua scoli de Procurement este mai bine dezvoltata, mai documentata...zicem noi, mai buna?...
Care este mai dezvoltata mai bine din punct de vedere strategic, care detine un respect mai mare in organizatie?....
O teorie spune ca scoala europeana ar fi pe locul intai, in primul rand datorita diferentelor dintre culturi care aduc un plus de cunostinte si pregatire si bineinteles drept rezultat, respectul in organizatie.
O alta teorie de data aceasta venita de peste ocean spune ca scoala de procurement americana ar fi cu multi ani in fata celei europene...din pacate din cate am citit, aceasta este o teorie cu inclinatii spre postulat....adica nu se demonstreaza, se va lua ca atare...sau poate pentru ca multi executivi americani au MBA-uri terminate, sau pentru ca activitatea de Procurement este oarecum institutionalizata?....hm, greu de spus...de fapt cred ca si americanii si europenii, deci inclusiv noi, balcanicii, ar trebui sa ne uitam catre scoala de Procurement araba...doar arabii sunt parintii negocierii, nu?...
T