Mar 6, 2009

Crisis Procurement - Episodul 8 - Strategic Sourcing

Conceptul a fost initiat pentru prima oara de compania General Motors in anii ’80. Mai tarziu a fost formalizat ca metodologie si implementat in prima faza de marile companii de consultanta.
Astazi il regasim in toate companiile mari care au in portofoliu departamente puternice de Procurement si functioneaza ca si standard de achizitii.
Ca si definitie strategic sourcing-ul este un proces de achizitii institutionalizat care evalueaza si imbunatateste in mod continuu activitatile de procurement ale companiilor;este parte integranta a Supply Chain Management-ului.

Etapele de strategic sourcing pot fi definite in urmatorul fel (etapizarea se poate personaliza pe tipul de nevoi ale fiecarei companii):

-Evaluarea cheltuielilor curente ale companiei (ce s-a cumparat, pentru cine si in ce scop)
-Evaluarea ofertelor pietei (cine, ce ofera) -Analiza costului total(cat ne costa sa achizitionam anumite produse sau servicii/TCO)
-Identificarea furnizorilor capabili sa ofere produsul sau serviciul de care este nevoie
-Dezvoltarea unei strategii de sourcing personalizata (de unde cumparam tinand cont de nevoi si de oferta, avand in vedere minimizarea costurilor si a business risk-ului)
-Negocierea cu furnizorii (produse, calitate, preţuri, termene de livrare, termene de plata, conditii generale)
-Introducerea noii metodologii de achizitii
-Monitorizarea si controlul rezultatelor si la nevoie reluarea procesului, tinand cont de faptul ca acesta este un ciclu continuu si trebuie intervenit mereu cu noi parghii de eficientizare.

Cred ca daca fiecare companie ar face in mod curent cate un review la nivel de Procurement, eficienta in achizitii ar fi mult mai mare si multe din detaliile care sunt mai mereu trecute cu vederea ar putea fi analizate mai usor si cu mai multa atentie...e o parere.
T