Feb 2, 2009

Crisis Procurement - Episodul 4 - Achizitiile publice

Un subiect deloc neimportant in aceasta perioada de criza este cel legat de Achizitiile publice.
Nici nu vreau sa ma gandesc ce saving-uri am avea la Bugetul de Stat daca acum, ca tot s-a votat Bugetul pe 2009, expertii in Achizitii publice ar incepe renegocierea contractelor existente(macar a celor legate de infrastructura rutiera) cu argumentul deloc nefondat ca preturile materiilor prime si materialelor sunt in cadere libera. Si credeti-ma ca ar reusi cu brio pentru ca multe dintre proiecte sunt inca la stadiul de design sau design revision.
Perioada in care ne aflam este un moment propice pentru lansarea de noi licitatii publice pe diversele domenii de interes...so, Let's Save The National Budget!
...abia astept sa vad in ziarele de specialitate multe anunturi de invitatii la licitatii publice in primul rand pe domenii de interes national...hopefully...

Negociati...!

Chiar nu stiu ce eticheta sa pun acestui subiect.....ma tot gandesc....poate pina termin de scris ma voi hotari totusi...
Am invatat din cele cateva vacante in tari arabe ca orice se poate negocia...eu voi ramine in limitele rationalului si voi spune ca aproape orice se poate negocia. Ca si om de Procurement al carui main task este negocierea, va pot impartasi ca atunci cand negociez am un feeling deosebit.
Mai mult decat atit, feelingul devine extraordinar cand negocierea reuseste si obtin rezultatul dorit.
Asa ca negociati cand va cumparati masini, case, flote de telefoane...lucruri mai mari sau mai mici...satisfactia va fi dubla, materiala si personala.

Cred ca m-am hotarit ce eticheta sa pun....

Snobismul la romani

Am scris intr-un articol ceva mai vechi ca romanii sunt conservatori....oare? Dar ce ne facem cu snobismul?
Suntem acum in situatia in care asteptam ca din clipa in clipa sa se instaleze criza economico-financiara si in Romania. Continui cu o intrebare mai mult sau mai putin retorica: oare vom renunta noi romanii la telefoanele mobile? Si nu imi pun intrebarea asta doar pentru ca eu lucrez in telecomunicatii, ci pentru faptul ca am credinta ca romanii sunt in stare sa renunte la painea cea de toate zilele, dar la telefoane nu. Pai daca renuntam la telefoane cum sa ne mai afisam noi la mall cu ultimele racnete in materie?....asta este absolut imposibil de conceput pentru romani...eu nu am vazut popor mai trendy si mai la curent cu noutatile in materie de telefoane si autoturisme ca si poporul roman....chiar radeam cateodata cu prietenii cand stateam la taclale despre masini....stiti si voi vorba aceea..."boys and their toys"...aparea cate un model nou de masina, noi il vedeam la televizor la vreo emisiune specializata si a doua zi in drum spre serviciu, ne intersectam cu ea prin oras..."foarte tare", ne ziceam..."Vrei sa vezi un Salon Auto adevarat si pus la punct cu tot ce este nou in materie de automobile"?...vino in Romania...
Si acum intorcandu-ma la telefoane inchei gandindu-ma daca nu cumva am putea parafraza ideea cu Salonul Auto si la telefoanele mobile cu un posibil slogan..."Vrei sa vezi cele mai noi gadget-uri in materie de mobile telecom? Nu mai trebuie sa mergi pina la Barcelona la GSMA World Telecom Congress, vino in Romania" :)......

Crisis Procurement - Episodul 3 - Sa urmarim pietele financiare!

Motto-ul acestui nou episod, dupa cum se mentioneaza si in titlu este de fapt un indemn pentru oamenii de Procurement si are o mare legatura cu unele din argumentele si ideile din episoadele precedente.
Sa detaliem deci: acest indemn apare ca si urmare a miscarilor masive si fluctuante ale pietelor financiare datorate crizei economice....si este de fapt foarte logic....noi oamenii de Procurement ar trebui ca in aceasta perioada sa ne facem un obicei din urmarirea fluctuatiilor pietelor care sunt de interes pentru noi si sa iesim la atac prin renegocierea deal-urilor si contractelor pe care le avem incheiate pe domeniile de activitate ale fiecaruia dintre noi, pentru ca acum este momentul sa ne folosim de situatia de criza si sa aducem preturile la cota lor normala si pe alocuri chiar sa le mai coborim. Iata deci ca se poate obtine o eficienta maxima dintr-o situatie de criza, nu-i asa?

Bancile crizei - Casele de amanet si Camatarii


Citesc in continuare despre criza economico-financiara dintre cele doua razboaie mondiale si imi doresc din ce in ce mai mult ca ceea ce vom trai in viitorul foarte apropiat sa nu fie o rescriere a istoriei pentru ca nu va fi deloc bine.

In acea perioada lumea ajunsa in pragul falimentului (si nu ma refer aici numai la persoanele juridice ci si la persoanele fizice fie ele din breasla micilor mestesugari, salariati in industria serviciilor sau agricultori) ajunsese intr-o asa stare de degradare psihica incat recurgea la solutii alternative de acoperire a datoriilor, fara sa se gandeasca ca repercursiunile vor fi din cele mai nefaste. Aparusera deja asa zise "lanturi" de Case de Amanet (cam cum apar la noi lanturile de hypermarket-uri si farmacii in zilele noastre) si se dezvolta din ce in ce mai mult sistemul de creditare alternativa - Camataria (la vremea respectiva cei mai cunoscuti camatari erau micii afaceristi evrei; refuz sa ma gandesc la cei care vor fi camatari vestiti in zilele noastre).

Oamenii ajunsesera atit de disperati incat ajungeau sa accepte orice conditie impusa de Casele de Amanet si de Camatari, numai pentru a-si atinge unicul obiectiv pe care il mai aveau...sa obtina cativa banuti pentru a putea apoi sa acopere datoriile pe care deja le aveau....caricatura aparuta tot in ziarul "Universul" din acea perioada, pe care am atasat-o acestui articol, ne ofera o imagine clara a gradului de disperare la care oamenii ajunsesera in acea perioada...
Insa cel mai dureros lucru era ca oamenii nu faceau altceva decat sa adinceasca groapa datoriilor si de fapt ei nu rezolvau nimic apeland la aceste servicii alternative...ma opresc aici cu o concluzie: Sa avem capul limpede oameni buni si sa gandim bine cum vom actiona si reactiona!