Jun 26, 2009

Death and rise of good music...

Michael Jackson a murit ieri...o mare pierdere pentru noi cei care am copilarit pe muzica lui si am incercat sa-i imitam miscarile...de altfel numit "un alt Fred Astaire"...Dumnezeu sa il odihneasca.

Pe de alta parte, trupa Limp Bizkit s-a reunit in formula originala si mai mult decat atat duminica seara ne vor incanta cu un super recital la Arenele Romane...sper ca macar pe durata concertului vremea sa tina cu cei prezenti acolo si sa nu ploua.

Jun 19, 2009

Crisis Procurement - episodul 10 - Supply Chain Finance

Suntem in criza...asta este clar...avem de-a face cu un conflict intre companiile client si cele prestatoare de servicii, in sensul ca fiind criza, primele ar dori sa extinda cat mai mult termenele de plata aferente facturilor emise de vendori/prestatori de servicii, iar cele din urma ar dori daca s-ar putea sa le fie platite facturile chiar pe loc....bineinteles ca am exagerat putin in introducere, insa ne lovim de acest conflict, iar oamenii de Procurement fiind prima interfata a companiei cu vendorii, trebuie sa-i faca fata cu brio.
Astfel, a fost nevoie de dezvoltarea unei solutii de altfel foarte inovative (in Romania inca nu se practica pentru moment), care sa incerce sa rezolve acest conflict intre vendori si clientii acestora.
Aceasta solutie se numeste Supply Chian Finance (SCF)...din ce este compusa aceasta solutie?...din client, din vendor ,la care se adauga o institutie financiar-bancara si o platforma electronica de managementul si prelucrarea datelor, care face legatura intre primele trei organizatii.
Care sunt beneficiile primare ale acestei noi solutii pentru companiile client?
-costuri mai mici ale ciclului de achizitii
-optimizarea cash flow-ului real vs cash flow previzionat
-scurtarea timpului de plata a facturilor catre contractori, fara afectarea directa a cash flow-ului.

In Statele Unite deja exista discutii intregi despre aceasta solutie integrata, sunt deja companii in stadiu de trial in utilizarea acesteia.

Nu voi intra in mai multe detalii deocamdata, insa vom ramane atenti pentru a vedea daca si Europa va fi receptiva la aceasta inovatie...curiozitatea mea personala este legata de care va fi prima companie din Romania care va utiliza Supply Chain Finance Solution.

Jun 17, 2009

Romania intra oficial in criza...

Spune un studiu efectuat de catre compania GfK pe deja cunoscutul esantion de 1000 de persoane cu varsta de peste 15 ani. Studiul prezinta faptul ca in luna martie 4 din 10 salariati romani au fost afectati de criza, mai ales la veniturile extra salariale (comisioane, bonusuri).
Asta vine dupa ce presedintele Romaniei a declarat la randul sau cu cateva zile in urma ca Romania a intrat in recesiune.
Deci, oficial ne merge rau...


(multumiri Bubulutza)

T

Piramida lui Maslow

Pentru ca am avut un comentariu la articolul de aseara in care mi s-a transmis ca de multe ori aceasta piramida a nevoilor se uita, am cautat doua reprezentari ale ei, una simplista ce se leaga de partea personala si o alta mai complexa ce se poate lega de viata profesionala a fiecaruia dintre noi. Desi despre Maslow se invata pentru prima oara la Economie Politica in clasa a 11 a de liceu este bine ca fiecare dintre noi sa ne facem o idee asupra nevoilor noastre, plecand de la cele de baza si ajungand pana la cele superioare.











Jun 16, 2009

Din concediu...

Abia m-am intors...sambata seara...am fost cu familia in Grecia la mare si anume in Halkidiki, Sithonia. Cum a fost acolo nici nu are rost sa mai povestesc.
Ce vreau sa expun in acest articol sunt frustrarile cu care m-am intors din acest concediu si de fapt, cu care ma intorc din fiecare concediu petrecut in strainatate. Pana acum am zis, ok, inca nu putem compara Romania cu vestul Europei, dar sa ajung sa nu pot compara Romania mai nou nici cu Bulgaria, nici cu Grecia?...hai sa zicem ca grecii sunt mai avansati, blah, blah...dar usor, usor si bulgarii ne-o iau inainte. Drumuri bune au, civilizati sunt, au 64 de km de autostrada nou construita in munte de ti-e mai mare dragul sa alergi pe ea si culmea, o continua, deci va fi mai lunga. Unde oare ne indreptam in acest stil?
Anul acesta este an electoral in Romania si pentru ca este asa, mai marii nostri ne-au pregatit surprize: pasajul subteran de la Baneasa/Antena 1 va fi dat in folosinta pe 1 Decembrie, de ziua noastra nationala...vai cat de comunist poate sa fie...; cica sunt gata si 50km din autostrada Transilvania in apropiere de Cluj...si aceasta va fi oare inaugurata tot in perioada alegerilor electorale?
Nu mai vreau sa vorbesc de diferente ca de la cer la pamant intre serviciile turistice oferite pe litoralul grecesc si cele de la noi...dar nu conteaza asta atata timp cat ministrul turismului ar vrea sa faca pe undeva pe la Mamaia o insula artificiala ca Palm Island din Dubai...de ce?...pentru ca putem...dar oare a luat cineva de la ministerul turismului la picior faleza de la Olimp, faleza de la Cap Aurora sa vada ca mai e putin si o sa ajunga Marea Neagra la parterul hotelurilor de nu o sa mai avem nevoie de piscina?!...

Asa mi se intampla de fiecare data cand ma intorc din concediu din strainatate, ma apuca o frustrare, o furie in ciclul "noi chiar nu putem sa facem, sau ne e lene sa gandim si sa actionam?"...
O sa ma intrebati de ce imi fac concediul in strainatate?...raspunsul este foarte simplu...ca om de Procurement vreau ca banii munciti de mine sa fie cheltuiti pe servicii de calitate oferite cu drag...nu se poate in Romania, nu-i nimic, dam banii acelora care vor sa-i ia...si cred ca nu este necesar sa fii om de Procurement ca sa ai pretentia la ce este mai bun si mai calitativ pentru tine insuti.
Chiar trebuie sa devenim si noi putin mai egoisti, sa ne mai gandim si la propriul nostru confort (asta apropos de piramida lui Maslow), la propria noastra persoana.

T

Jun 3, 2009

Work-Life Balance...exista sau nu?

Un concept aparut in anii '70 si care pe cat de important pentru noi, pe atat de dat uitarii de cele mai multe ori.
La ce se refera insa acest concept?...dupa cum ne arata si denumirea, la un echilibru...un echilibru intre viata profesionala, ambitiile care ne mana in lupta pentru pozitii bune si pentru o cariera stralucita pe de o parte si viata personala, familia, prietenii, pe cealalta parte.
Desi in ultimii 30 de ani tehnologia s-a dezvoltat foarte mult ceea ce in mod teoretic ar fi trebuit sa rezulte in mai mult timp liber pentru noi, din pacate volumul de munca se pare ca a crescut direct proportional cu boom-ul tehnologic. De ce?...foarte simplu, pentru ca pietele s-au dezvoltat foarte mult si au devenit concurentiale si astfel in afara de resursele tehnologice, implicarea noastra a necesitat o crestere foarte mare... si de aici implicit un mare dezechilibru care poate duce in prima faza la stres puternic, iar de aici numai de rau...nu ne mai implicam in viata sociala, in viata de familie, copii nostri devin dependenti de televizor, calculator si alte astfel de device-uri pentru ca noi nu mai avem timp, rabdare si vointa sa petrecem cu ei. Si exemplele negative pot continua pana la extreme, insa nu ne dorim sa se ajunga pana acolo.
Acum urmeaza si intrebarile de 100 de puncte a acestui articol...putem sa lasam toate problemele de la servici la usa apartamentului cand ajungem seara acasa?...putem sa nu ne mai gandim si dupa servici tot la servici?...putem sa facem o diferenta si o departajare clare si precise intre viata profesionala si cea personala?...aici cred ca fiecare dintre noi trebuie sa-si raspunda sie insusi, sa traga concluziile necesare si sa actioneze in consecinta...si asta pentru avem de creat un viitor...viitor care este creat de noi prin copiii nostri.
T

May 22, 2009

Comunicare eficienta intre Procurement si HR

Pentru multe organizatii costul capitalului uman fie ca este part-time sau full-time este unul dintre obstacolele cele mai mari peste care trebuie sa se treaca, de aceea una dintre masurile care se pot lua in acest sens este implicarea departamentului de Procurement in a lucra impreuna cu departamentul de HR pentru a ajuta la reducerea costurilor.
Este un subiect care se dezbate din ce in ce mai mult pentru ca in cele mai multe cazuri, sourcingul de personal cel putin in cazul job-urilor temporare este facut, inca, direct de catre departamentele care au aceste nevoi, cu foarte putina implicare din partea departamentului de HR si deloc din partea departamentului de Procurement....nu mai vorbim de job-urile permanente...
Exista totusi cateva cai care pot intari relatiile Procurement-HR pentru a putea obtine impreuna intr-un mod mult mai eficient rezultate ce duc la reducerea costurilor.
Iata cateva dintre aceste cai:
- Sa incercam sa vorbim aceeasi limba...acest mult dezbatut “common language” care este o problema pe care o intalnim si la alte business unit-uri cand este vorba de colaborare interdepartamentala. Cu alte cuvinte sa lasam la o parte cuvintele mari si acronimele pentru ca in fond si la urma urmei vrem sa cream o echipa si nu sa ne aratam unii altora cat de tari suntem pe job-ul nostru...chiar nu suntem la “Vrei sa fii Miliardar”, nu?
- Sa avem incredere si sa ne evaluam corect competentele...sa incercam sa evitam afirmatii de genul “Oamenii de Procurement sunt realisti, super negociatori, voi, oamenii de HR sunteti niste artisti, niste idealisti”...fals...fiecare dintre noi suntem specializati in aria noastra profesionala si trebuie sa ne unim competentele, nu sa ne dam unii mai destepti ca ceilalti.
- Sa folosim Soft Skill-urile...precum bine se cunoaste, atat oamenii de Procurement cat si cei de HR trebuie sa detina un bagaj puternic de abilitati de comunicare si de rezolvare a conflictelor...ar fi foarte bine sa le folosim in relatia noastra si mai mult decat atat, negocierea cu potentialii furnizori sa fie facuta nu doar de Procurement, ci impreuna cu departamentul de HR.
- Furnizorii nostri sunt partenerii nostri...este o metoda folosita deja de catre oamenii de Procurement, de ce nu s-ar folosi si acum impreuna cu oamenii de HR?
- Folositi experienta Procurementului de servicii...este foarte clar ca achizitia de servicii este total diferita de achizitia de rechizite, spre exemplu, asa ca sa folosim la maxim experienta oamenilor de Procurement care au aceasta specializare.

Cu siguranta exista multe alte cai de netezire a relatiilor intre Procurement si orice departament, fie el HR sau altul, insa daca s-ar folosi macar aceste 5 criterii de baza, succesul ar fi unul asigurat.
T

Assessment Center...un mod de evaluare necesar?!

Cu cateva zile in urma am avut ocazia sa aflu mai multe detalii despre conceptul de assesment center, concept care este vandut din ce in ce mai mult de catre companiile de consultanta in resurse umane si folosit in speta dar nu exclusiv de catre organizatii si corporatii foarte mari.
Dar ce este acest assessment center?...se defineste ca fiind o metoda de simulare a situatiilor dificile din mediul de lucru dar si a celor din viata de zi cu zi intr-un cadru artificial insa foarte apropiat de cel real, astfel incat sa se poata evalua abilitatile si cunostintele candidatilor la diferitele joburi intr-un mod cat mai obiectiv si realist posibil.
Ce contine un pachet de assessment?... o multitudine de exercitii/jocuri cu ajutorul carora candidatii isi pot dovedi/sau nu, abilitati, caractere, personalitati, dintre care as enumera: teste de personalitate, exercitii de aritmetica/logica, exercitii de interpretare si analiza de grafice si rapoarte financiare, exercitii de prezentare si jocuri de rol. Toate aceste exercitii si roluri se transforma intr-un profil al candidatilor care este interpretat de un psiholog si transmis catre potentialul angajator. Un astfel de pachet de assesment poate dura pana la 8 ore.
Carui tip de candidati se adreseaza aceasta metoda?...este foarte des intalnita in ultimul timp mai ales cand este vorba de pozitii de middle si top management.
Pare interesant, dar credeti-ma ca este un exercitiu foarte dur si solicitant...
Ce nu imi este mie foarte clar aici este pentru ce totusi nevoia de a exista si acest pas in procesul de recrutare si selectie...spun asta pentru ca ma gandesc la cum se recrutau managerii acum 5-10 ani cand pachetele de assesment nu erau atat de cunoscute ca si acum si totusi piata muncii de la acea vreme a dat manageri de top...avem oare intr-adevar nevoie de acest pas sau este si acesta un trend?...nu se poate oare incadra acest pas in interviurile cu specialistii de resurse umane din organizatia la care se accede?...sunt cateva intrebari si nedumeriri pe care le am in acest moment si pentru al caror raspuns vor mai trebui facute ceva cercetari...
T

May 13, 2009

Online Networking

Un nou trend...am putea spune de criza...voi explica mai tarziu de ce...dar nu este asa.

Prima data cand am auzit de LinkedIn a fost prin 2004. Am crezut ca este ogluma proasta a unui coleg de serviciu care mi-a trimis invitatie...dar nu a fost asa si iata-ma dupa 5 ani de zile cu un profil foarte detaliat pe LinkedIn...mai mult decat atat, am inceput sa verific LinkedIn-ul cum imi verific mailul.
Atat de dezvoltat a ajuns acest "social online networking" incat acum gasim site-uri de networking specializate...unele pe business, altele pe personal development, samd.
Spuneam mai sus ca l-am putea denumi trend de criza...de ce?...simplu, pentru ca este o resursa foarte buna si gratuita pentru specialistii de Resurse Umane si nu numai care au nevoie sa gaseasca oameni pentru diferitele pozitii...pe de alta parte o resursa buna de creare de legaturi/contacte cu diferite persoane. Acesta mi se pare un trend de durata si nu unul sezonier, ca hiturile romanesti...

Si in fond si la urma urmei, de ce sa avem sute de mape cu carti de vizita si contacte si sa cautam o persoana o zi intreaga cand putem avea aceste contacte pe site-urile de networking?
T

May 11, 2009

Procuratorul schimba adresa blogului

Incepand de astazi, numele blogului s-a schimbat.
Noul nume este:http://procuratorul.blogspot.com/