Oare ce abilitati au oamenii de Procurement de sunt considerati asa de speciali?...mai bine sa ma gandesc la ce abilitati ar trebui sa detina o persoana pentru a fi considerat un om de Procurement eficient...iata cateva dintre cele mai importante in opinia mea:
....sa fie un bun negociator...sunt nu mai putin de 65 de tactici de negociere...cine le cunoaste sau le-a folosit macar o data pe fiecare dintre acestea se numeste deja Master of Procurement;
...sa fie asertiv...a nu se confunda cu agresivitatea...a spune ce gandesti, a fi ferm in afirmatii fara a fi agresiv si fara a monopoliza...mai mult decat atat, a spune ce gandesti, fara ca informatia perceputa de interlocutori sa altereze continutul original;
...sa fie customer oriented...nu trebuie sa uitam ca un om de Procurement lucreaza cu doua tipuri de clienti: clienti externi (vendori, contractori, consultanti) si interni (celelalte departamente cu care interactioneaza)...tehnicile de customer orientation se aprofundeaza de obicei doar in departamente de Sales si Customer Operations, desi dupa parerea mea oricine lucreaza intr-o companie mare ar trebui sa aiba macar o idee despre aceste tehnici;
...sa stapaneasca foarte bine business-ul in care isi desfasoara activitatea...nu este obligatoriu sa cunoasca in detaliu tot procesul de business, insa este un avantaj;
...sa fie stapan pe sine si integru si sa fie constient ca lucreaza cu informatii confidentiale si sensibile...business risk-ul este foarte mare, mai ales intr-o piata concurentiala
...nu in ultimul rand sa fie o persoana politica care sa stie cand si cum sa foloseasca toate abilitatile sale si mai ales in ce limite.
T
Feb 17, 2009
Feb 16, 2009
Procurement - cat de cunoscut este acest domeniu?
Cu totii am auzit de Sales, de Marketing, de Contabilitate, mai nou si de Customer Operations chiar de pe bancile facultatilor...dar despre Procurement?...
...eu am auzit prima data de acest termen cand m-am angajat la Connex, in Customer Operations...ma uitam pe Intranet sa vad si eu colegii, organizarea si departamentele din companie...si am dat si de Procurement...nu intelegeam deloc cu ce se ocupa...am inceput sa ma interesez si in cele din urma mi-am facut o oarecare idee despre activitatile din departamentul de Procurement...se vede ca pana la urma m-a urmarit mult acest termen care mi se parea ciudat la inceput, daca am ales o cariera in acest domeniu.
Vin insa cu urmatoarele intrebari: cum ar putea cineva care iese de pe bancile scolii sa-si aleaga o cariera in Procurement?...cum ar putea cineva sa stie sau macar sa afle despre ce este vorba in acest domeniu?...cum ar putea sa stie daca s-ar potrivi unui astfel de job?...destul de greu as zice, daca nu ajunge sa lucreze intr-o companie in care evident ca exista un astfel de departament si chiar si acolo sunt sanse de 50%/50% sa auda.
Iata ca avem de-a face cu un domeniu foarte important intr-un business sanatos, cu responsabilitati foarte mari, cu satisfactii la fel de mari, un domeniu in care sunt sigur ca multa lume ar fi interesata sa isi inceapa o cariera...dar cum sa faca asta cand Procurementul nu este cunoscut si nu se fac referiri la el nici macar in cursurile specializate de Managementul Afacerilor sau in altele asemanatoare de la facultatile cu profil economic?...promit ca atunci cand baietelul meu o sa mai creasca, o sa-i explic seara la masa despre ce este vorba in Procurement, macar el sa stie bine cu ce se ocupa tatal sau...
T
...eu am auzit prima data de acest termen cand m-am angajat la Connex, in Customer Operations...ma uitam pe Intranet sa vad si eu colegii, organizarea si departamentele din companie...si am dat si de Procurement...nu intelegeam deloc cu ce se ocupa...am inceput sa ma interesez si in cele din urma mi-am facut o oarecare idee despre activitatile din departamentul de Procurement...se vede ca pana la urma m-a urmarit mult acest termen care mi se parea ciudat la inceput, daca am ales o cariera in acest domeniu.
Vin insa cu urmatoarele intrebari: cum ar putea cineva care iese de pe bancile scolii sa-si aleaga o cariera in Procurement?...cum ar putea cineva sa stie sau macar sa afle despre ce este vorba in acest domeniu?...cum ar putea sa stie daca s-ar potrivi unui astfel de job?...destul de greu as zice, daca nu ajunge sa lucreze intr-o companie in care evident ca exista un astfel de departament si chiar si acolo sunt sanse de 50%/50% sa auda.
Iata ca avem de-a face cu un domeniu foarte important intr-un business sanatos, cu responsabilitati foarte mari, cu satisfactii la fel de mari, un domeniu in care sunt sigur ca multa lume ar fi interesata sa isi inceapa o cariera...dar cum sa faca asta cand Procurementul nu este cunoscut si nu se fac referiri la el nici macar in cursurile specializate de Managementul Afacerilor sau in altele asemanatoare de la facultatile cu profil economic?...promit ca atunci cand baietelul meu o sa mai creasca, o sa-i explic seara la masa despre ce este vorba in Procurement, macar el sa stie bine cu ce se ocupa tatal sau...
T
Six Sigma - o metoda de succes in perioade de criza?
Vorbeam cu un amic acum vreo cateva zile(n.r:multumesc Cosmin) despre cum se vor orienta diversele companii in aceasta perioada de criza economica si din vorba in vorba mi-a mentionat de o metoda de eficientizare a business-ului despre care se vorbeste din ce in ce mai mult in aceasta perioada ca despre o "reteta a succesului" in ce priveste reorganizarea, realinierea si eficientizarea activitatilor din companii.
Bineinteles ca eu nu auzisem mai nimic despre aceasta metoda si cum curiozitatea este una din caracteristicile ce ma definesc, am niceput sa caut informatii.
Ce este deci Six Sigma? - o strategie de managementul afacerilor dezvoltata de compania Motorola (din nou americanii sunt cu un pas inainte) in anul 1986 si care cunoaste o dezvoltare dein ce in ce mai puternica.
Ce face Six Sigma? - incearca sa identifice si sa elimine erori si defecte aparute in productie si in procesele de business, bazandu-se pe tehnici avansate de Managementul Calitatii dar si pe metode statistice. Aceasta foloseste deopotriva componente de management dar si componente tehnice proprii fiecarei linii de business.
Care este scopul final al Six Sigma? - reducerea costurilor si cresterea profitului. Fiecare proiect derulat cu ajutorul acestei metode urmareste o anumita secventa si are obiective bine definite.
De fapt din cate am putut eu sa inteleg documentandu-ma despre aceasta metoda, Six Sigma se bazeaza intr-o proportie foarte ridicata pe tehnici si analize de Project Management...adica nu stiu cat de mult "nou" aduce, insa faptul ca se bazeaza pe astfel de tehnici o face credibila.
Eu as paria ca orice companie ar putea sa-si dezvolte o metoda "Six Sigma" proprie, fara a avea nevoie de interventie din afara (training, consultanta), daca bineinteles se doreste acest lucru, pentru ca sunt sigur ca exista resurse foarte puternice care sunt capabile sa dezvolte metode de eficientizare a business-ului avand la dispozitie pentru studiu de caz chiar compania in care activeaza.
T
Bineinteles ca eu nu auzisem mai nimic despre aceasta metoda si cum curiozitatea este una din caracteristicile ce ma definesc, am niceput sa caut informatii.
Ce este deci Six Sigma? - o strategie de managementul afacerilor dezvoltata de compania Motorola (din nou americanii sunt cu un pas inainte) in anul 1986 si care cunoaste o dezvoltare dein ce in ce mai puternica.
Ce face Six Sigma? - incearca sa identifice si sa elimine erori si defecte aparute in productie si in procesele de business, bazandu-se pe tehnici avansate de Managementul Calitatii dar si pe metode statistice. Aceasta foloseste deopotriva componente de management dar si componente tehnice proprii fiecarei linii de business.
Care este scopul final al Six Sigma? - reducerea costurilor si cresterea profitului. Fiecare proiect derulat cu ajutorul acestei metode urmareste o anumita secventa si are obiective bine definite.
De fapt din cate am putut eu sa inteleg documentandu-ma despre aceasta metoda, Six Sigma se bazeaza intr-o proportie foarte ridicata pe tehnici si analize de Project Management...adica nu stiu cat de mult "nou" aduce, insa faptul ca se bazeaza pe astfel de tehnici o face credibila.
Eu as paria ca orice companie ar putea sa-si dezvolte o metoda "Six Sigma" proprie, fara a avea nevoie de interventie din afara (training, consultanta), daca bineinteles se doreste acest lucru, pentru ca sunt sigur ca exista resurse foarte puternice care sunt capabile sa dezvolte metode de eficientizare a business-ului avand la dispozitie pentru studiu de caz chiar compania in care activeaza.
T
Feb 13, 2009
Despre organigrame in Procurement
Eu am reusit sa identific trei modele de organigrame care sunt aplicate in departamentele ce au activitati de Procurement si ma tot gandesc cam care ar fi cea mai potrivita din punct de vedere al supply chain-ului, dar si al fluentei procesului de achizitii...nu ca ar exista o reteta a succesului sau o organigrama perfecta, insa trebuie sa existe una care sa se apropie cat mai mult de realitate.
Un prim model ar fi acela al specializarii oamenilor pe diversele linii de business...adica avem un om care este specializat pe IT de exemplu, el va coordona de la inceput si pina la sfarsit lantul de achizitii de echipamente IT. El va face sourcing, selectia ofertelor, el va incheia contractele si va plasa comenzile, asigurandu-se de respectarea calitatii produselor livrate si a celorllalti termeni contractuali - in unele gandiri, se spune ca este o organizare foarte buna, pentru ca oamenii se vor specializa pe domenii si vor ajunge la un moment dat atat de buni, incat nu le va mai sta nimic in cale in acel domeniu.
Un al doilea model este cel existent in companiile care fac Outsourcing de Procurement. Pentru clarificare a termenului, cei care fac outsourcing de Procurement nu renunta definitiv la departamentul de Procurement, ci doar la anumite activitati, cum ar fi plasarea comenzilor (Buying) si implementarea si coordonarea contractelor(Contracts Management). Procesul de achizitie se desfasoara astfel: Procurementul din companie creeaza documentatiile pentru licitatii, lanseaza invitatiile la licitatii, primesc ofertele si fac selectia furnizorilor, urmind ca restul sa fie facut de departamentul de Procurement Outsourced - mie personal mi se pare ca prin aceasta metoda, undeva la mijlocul lantului de achizitii se creeaza o ruptura, un gap, care ar putea avea implicatii negative asupra fluentei workflow-ului. (vreau sa pomenesc aici de comunicarea intre entitati diferite, know-how diferit ca nivel intre cele doua companii pe linia respectiva de business, aplicatii soft diferite si chiar metode diferite de masurare, evaluare si control al impactului, riscului si a altor factori definitorii).
Un ultim model de organigrama ar fi cel care se bazeaza strict pe cele trei linii de activitate din Procurement:Sourcing, Buying si Contracts Management. Este clar ca avem trei echipe diferite care sunt specializate pe fiecare arie in parte, indiferent de produsul/serviciul care se doreste a fi achizitionat. - eu consider ca specializarea pe arii este mai avantajoasa din punctul de vedere al business-ului din ratiuni de cross-control, calitate sporita si diviziune a muncii. In plus confera oamenilor posibilitatea de a-si largi ariile de know-how, aducand astfel plus valoare companiei.
...exista o vorba care umbla prin cercurile corporate care spune ca un specialist de Procurement valoros poate sa cumpere orice, asa cum un om de Sales valoros poate sa vanda orice...
T
Un prim model ar fi acela al specializarii oamenilor pe diversele linii de business...adica avem un om care este specializat pe IT de exemplu, el va coordona de la inceput si pina la sfarsit lantul de achizitii de echipamente IT. El va face sourcing, selectia ofertelor, el va incheia contractele si va plasa comenzile, asigurandu-se de respectarea calitatii produselor livrate si a celorllalti termeni contractuali - in unele gandiri, se spune ca este o organizare foarte buna, pentru ca oamenii se vor specializa pe domenii si vor ajunge la un moment dat atat de buni, incat nu le va mai sta nimic in cale in acel domeniu.
Un al doilea model este cel existent in companiile care fac Outsourcing de Procurement. Pentru clarificare a termenului, cei care fac outsourcing de Procurement nu renunta definitiv la departamentul de Procurement, ci doar la anumite activitati, cum ar fi plasarea comenzilor (Buying) si implementarea si coordonarea contractelor(Contracts Management). Procesul de achizitie se desfasoara astfel: Procurementul din companie creeaza documentatiile pentru licitatii, lanseaza invitatiile la licitatii, primesc ofertele si fac selectia furnizorilor, urmind ca restul sa fie facut de departamentul de Procurement Outsourced - mie personal mi se pare ca prin aceasta metoda, undeva la mijlocul lantului de achizitii se creeaza o ruptura, un gap, care ar putea avea implicatii negative asupra fluentei workflow-ului. (vreau sa pomenesc aici de comunicarea intre entitati diferite, know-how diferit ca nivel intre cele doua companii pe linia respectiva de business, aplicatii soft diferite si chiar metode diferite de masurare, evaluare si control al impactului, riscului si a altor factori definitorii).
Un ultim model de organigrama ar fi cel care se bazeaza strict pe cele trei linii de activitate din Procurement:Sourcing, Buying si Contracts Management. Este clar ca avem trei echipe diferite care sunt specializate pe fiecare arie in parte, indiferent de produsul/serviciul care se doreste a fi achizitionat. - eu consider ca specializarea pe arii este mai avantajoasa din punctul de vedere al business-ului din ratiuni de cross-control, calitate sporita si diviziune a muncii. In plus confera oamenilor posibilitatea de a-si largi ariile de know-how, aducand astfel plus valoare companiei.
...exista o vorba care umbla prin cercurile corporate care spune ca un specialist de Procurement valoros poate sa cumpere orice, asa cum un om de Sales valoros poate sa vanda orice...
T
Scoala romaneasca - 100% teorie, 0% practica
Parintii ne spun ca este bine sa mergem la facultate ca sa ajungem mari oameni...insa ce invatam noi la facultate?...cu ce plecam noi ca si bagaj de cunostinte pentru a putea sa razbatem mai apoi in viata?...hm...cu multe carti, tratate, definitii invatate pe dinafara...asa cum invatam "Luceafarul" in Scoala Generala....cine stia cele mai multe strofe lua nota 10...din ciclul ai memorie buna ai reusit, nu ai memorie buna, te tratezi cu Lecitina, Spirulina si alte adjuvante si "suplimente alimentare"...
Este foarte trist ca atunci cand iesim de pe bancile scolii cu diplomele tiparite intr-un mod ce atrage privirile, cu denumiri care mai de care mai pompoase gen Economist Licentiat, Inginer Diplomat, Specialist in Relatii Publice, sa realizam ca de fapt in afara de ceva cultura generala si o gandire ceva mai structurata nu ne-am ales cu mai nimic dupa 4, 5, 6 ani de tocit coate pe banci..(ma scuzati, acum facem cu un an mai putin...ca deh, era prea mult de inmagazinat in hard disk)...de ce?...pentru ca din pacate desi au trecut 20 de ani de tranzitii, de schimbari in bine, de invataminte trase de la tari cu mai multa experienta, noi inca invatam definitii, teorii, etc, ca si cum ar fi "Somnoroase pasarele" sau "Scrisoarea a III a"....nu se pune accent deloc pe practica, pe studii de caz luate din exemple si intamplari reale, nu se fac role-play-uri, nimic...la seminarii nu se face altceva decat se explica din nou materialul de curs ceva mai in detaliu, sa nu cumva sa nu intelegem vreun termen si sa nu-l putem memora...si apoi cand aplicam pentru cine stie ce job si nu suntem angajati pe motiv ca nu avem pic de experienta, suntem foarte suparati ca doar am terminat facultatea cu nota foarte buna si nu e posibil asa ceva...
...uite din acest motiv altii din alte tari iau tot felul de premii, pentru ca ei desi in viziunea noastra nu au o cultura generala foarte dezvoltata (lucru cat se poate de adevarat de altfel), ei au facut multa, multa practica pe la scoli si astfel pot sa trateze lucrurile intr-un mod realist, pe cand noi mergem repede la pagina x din cartea y sa vedem ce a spus un mare economist/finantist/analist/cercetator stiintific...
Nu este in regula sa se foloseasca in continuare aceste metode invechite si lipsite de sens logic si realism...afirm asta cu tarie pentru ca mi-am dat seama pe propria-mi piele ca degeaba eram un mega Economist Licentiat, daca nu mi-as fi format inca de la inceput experienta profesionala bazata pe lucruri practice, pe fapte reale si nu pe simulari.
Si desi ne cramponam mereu ca afirmatia "calificare la locul de munca" ar fi de trista amintire, din pacate asta este purul adevar...fara o calificare on the job, intr-adevar venita pe bazele unei scoli superioare, nu prea se pot face lucruri marete in ceea ce priveste cariera.
T
Este foarte trist ca atunci cand iesim de pe bancile scolii cu diplomele tiparite intr-un mod ce atrage privirile, cu denumiri care mai de care mai pompoase gen Economist Licentiat, Inginer Diplomat, Specialist in Relatii Publice, sa realizam ca de fapt in afara de ceva cultura generala si o gandire ceva mai structurata nu ne-am ales cu mai nimic dupa 4, 5, 6 ani de tocit coate pe banci..(ma scuzati, acum facem cu un an mai putin...ca deh, era prea mult de inmagazinat in hard disk)...de ce?...pentru ca din pacate desi au trecut 20 de ani de tranzitii, de schimbari in bine, de invataminte trase de la tari cu mai multa experienta, noi inca invatam definitii, teorii, etc, ca si cum ar fi "Somnoroase pasarele" sau "Scrisoarea a III a"....nu se pune accent deloc pe practica, pe studii de caz luate din exemple si intamplari reale, nu se fac role-play-uri, nimic...la seminarii nu se face altceva decat se explica din nou materialul de curs ceva mai in detaliu, sa nu cumva sa nu intelegem vreun termen si sa nu-l putem memora...si apoi cand aplicam pentru cine stie ce job si nu suntem angajati pe motiv ca nu avem pic de experienta, suntem foarte suparati ca doar am terminat facultatea cu nota foarte buna si nu e posibil asa ceva...
...uite din acest motiv altii din alte tari iau tot felul de premii, pentru ca ei desi in viziunea noastra nu au o cultura generala foarte dezvoltata (lucru cat se poate de adevarat de altfel), ei au facut multa, multa practica pe la scoli si astfel pot sa trateze lucrurile intr-un mod realist, pe cand noi mergem repede la pagina x din cartea y sa vedem ce a spus un mare economist/finantist/analist/cercetator stiintific...
Nu este in regula sa se foloseasca in continuare aceste metode invechite si lipsite de sens logic si realism...afirm asta cu tarie pentru ca mi-am dat seama pe propria-mi piele ca degeaba eram un mega Economist Licentiat, daca nu mi-as fi format inca de la inceput experienta profesionala bazata pe lucruri practice, pe fapte reale si nu pe simulari.
Si desi ne cramponam mereu ca afirmatia "calificare la locul de munca" ar fi de trista amintire, din pacate asta este purul adevar...fara o calificare on the job, intr-adevar venita pe bazele unei scoli superioare, nu prea se pot face lucruri marete in ceea ce priveste cariera.
T
Feb 12, 2009
Trafic...
In seara asta trebuia sa ajung neaparat in cartierul Berceni...plecand din Piata Victoriei, cu escala in Bucurestii Noi....si chiar am ajuns oameni buni....nu stiu ce se intimpla, insa de cand cu criza asta incepe sa se circule prin Bucuresti, mai timid asa la inceput, insa tot e bine...
Serios vorbind acum, se pare ca au inceput sa dispara din masinile de flota care apartineau marilor firme...nu pot sa spun ca ma bucur din punctul acesta de vedere pentru ca ma gandesc ca vor fi oameni care vor ramane pe drumuri...insa din punctul de vedere al mersului cu masina....imi vine sa dau petrecere...
Este clar ca firmele deja au inceput sa impuna restrictii in ceea ce priveste utilizarea flotei de masini... se lasa in parcarea companiei dupa program si in weekend, sau exista limita impusa la consumul de carburant...
...vom avea un trafic mai civilizat in Bucuresti, dar si un aer mai usor de respirat, nu credeti?...
Serios vorbind acum, se pare ca au inceput sa dispara din masinile de flota care apartineau marilor firme...nu pot sa spun ca ma bucur din punctul acesta de vedere pentru ca ma gandesc ca vor fi oameni care vor ramane pe drumuri...insa din punctul de vedere al mersului cu masina....imi vine sa dau petrecere...
Este clar ca firmele deja au inceput sa impuna restrictii in ceea ce priveste utilizarea flotei de masini... se lasa in parcarea companiei dupa program si in weekend, sau exista limita impusa la consumul de carburant...
...vom avea un trafic mai civilizat in Bucuresti, dar si un aer mai usor de respirat, nu credeti?...
Oamenii de Procurement vazuti de ceilalti
Subiectul acesta mi-a venit acum cateva minute in cap citind un articol care avea ca subiect onestitatea si integritatea oamenilor de Procurement...si m-am gandit sa scriu acest articol in care sa expun cateva idei despre relatiile acestora cu colegii din alte departamente si cum sunt vazuti ei din afara...veti ramine surprinsi...oamenii de Procurement nu sunt vazuti spre exemplu la fel de bine ca si cei de Sales (desi mai mult sau mai putin fac cam acelasi lucru...insa despre asta voi scrie intr-un articol viitor)...poate pentru faptul ca noi nu avem noduri marinaresti la cravata si nu ne incaltam cu pantofi ascutiti?!?
...de multe ori Procurementul ca si activitate este vazut ca un show stopper de catre ceilalti, iar omul de Procurement este identificat ca si cum nu ar fi din aceeasi barca... gresit...omul de Procurement nu face altceva decat sa se asigure ca lantul de achizitii este respectat ca atare conform cu politicile interne...si daca tragem linie, omul de Procurement este cel care prin abilitatile sale personale si profesionale ajuta la economisirea unor parti considerabile din bugete...asta oare nu se vede?
Insa cele mai multe barfe despre oamenii de Procurement sunt purtate pe calea undelor de oameni care culmea nu au nici o legatura de business cu acestia, insa le place sa se auda vorbind...numai ca vorbele spuse de obicei ating duritatea si extremismul...."aia de la Procurement?...niste smecheri, care fac numai invarteli si combinatii"....."Nu ai vazut cum se imbraca ala?...pai are bani ca deh, lucreaza in Procurement"...."Oare cum de a reusit ala sa-si ia masina aia, daca nu prin vreo invarteala"....
...dupa cum se poate vedea, vorbe destul de grele (ca sa-l citez pe Victor Ciutacu)...insa fara nici o baza reala....
Cel mai interesant este ca noi cei din Procurement suntem in acelasi timp si barfiti dar si invidiati....adica e de rau dar e si de bine.....va dati seama cat de complex este omul de Procurement daca acesta intruchipeaza si binele si raul in acelasi timp...
Lasind ironia deoparte, se pare ca nimeni nu este interesat in detaliu de activitatile pe care le face un om de Procurement, de riscurile la care se supune negociind practic banii care mai apoi vor fi platiti de Finance diversilor furnizori, de pregatirea si documentarea care trebuie facuta inainte de o negociere pentru a se ajunge la rezultatul dorit....normal, e mult mai simplu sa barfesti si sa emiti judecati de valoare doar de dragul de a consuma oxigen...
...de multe ori Procurementul ca si activitate este vazut ca un show stopper de catre ceilalti, iar omul de Procurement este identificat ca si cum nu ar fi din aceeasi barca... gresit...omul de Procurement nu face altceva decat sa se asigure ca lantul de achizitii este respectat ca atare conform cu politicile interne...si daca tragem linie, omul de Procurement este cel care prin abilitatile sale personale si profesionale ajuta la economisirea unor parti considerabile din bugete...asta oare nu se vede?
Insa cele mai multe barfe despre oamenii de Procurement sunt purtate pe calea undelor de oameni care culmea nu au nici o legatura de business cu acestia, insa le place sa se auda vorbind...numai ca vorbele spuse de obicei ating duritatea si extremismul...."aia de la Procurement?...niste smecheri, care fac numai invarteli si combinatii"....."Nu ai vazut cum se imbraca ala?...pai are bani ca deh, lucreaza in Procurement"...."Oare cum de a reusit ala sa-si ia masina aia, daca nu prin vreo invarteala"....
...dupa cum se poate vedea, vorbe destul de grele (ca sa-l citez pe Victor Ciutacu)...insa fara nici o baza reala....
Cel mai interesant este ca noi cei din Procurement suntem in acelasi timp si barfiti dar si invidiati....adica e de rau dar e si de bine.....va dati seama cat de complex este omul de Procurement daca acesta intruchipeaza si binele si raul in acelasi timp...
Lasind ironia deoparte, se pare ca nimeni nu este interesat in detaliu de activitatile pe care le face un om de Procurement, de riscurile la care se supune negociind practic banii care mai apoi vor fi platiti de Finance diversilor furnizori, de pregatirea si documentarea care trebuie facuta inainte de o negociere pentru a se ajunge la rezultatul dorit....normal, e mult mai simplu sa barfesti si sa emiti judecati de valoare doar de dragul de a consuma oxigen...
Feb 11, 2009
Relocarea posturilor din tari aflate in criza sau cum IBM deruleaza un proiect cu adevarat indraznet
Iata o idee indrazneata de micsorare a impactului pe care il are criza....am citit chiar astazi pe un flux de stiri ca IBM a demarat un proiect prin care orice angajat din Statele Unite si Canada care este doritor, isi poate reloca postul in oricare din regiunile in care criza nu se resimte inca. Toate costurile relocarii sunt suportate de IBM, cu conditia ca angajatii sa doreasca aceasta schimbare. Exista tari cum ar fi Rusia, Nigeria, India, care datorita proiectelor de mare anvergura care sunt in plina desfasurare su nevoie acuta de resurse umane.
Iata deci ca se pot gasi si idei constructive in perioade mai delicate cum este cea prin care se trece acum...
Iata deci ca se pot gasi si idei constructive in perioade mai delicate cum este cea prin care se trece acum...
Proverbe romanesti vs. Evolutie
Oare a fi nemultumit inseamna neaparat ceva rau?...asta este o intrebare care ma framanta de foarte mult timp...ma framanta si ma scoate putin de pe traiectorie atunci cand ma gandesc la evolutia umana in general, la evolutia in cariera a fiecaruia dintre noi.
Cand eram copil bunica mea ma invata tot felul de proverbe si zicatori populare romanesti Un lucru foarte frumos si de neuitat.
Insa doua dintre ele mi-au ramas in memorie si ma tot gandesc la ele si le analizez...
"Nemultumitului i se ia darul"
"Intinde-te cat iti e plapuma" ...
...nu stiu de ce , insa aceste doua proverbe mi se par oarecum in contradictie cu termenul de "evolutie"...nu cumva pentru ca omenirea a fost nemultumita de ceea ce exista la un anumit moment dat a inceput sa evolueze?....nu cumva pentru faptul ca suntem nemultumiti de ceea ce avem intr-un anumit moment ca si cariera, bani, statut social, incepem sa ne fixam obiective, ne auto motivam si incercam sa gasim solutii pentru a reusi sa evoluam?
Mi se pare ca aceste doua proverbe sunt un fel de "show stoppers"...pai daca ma multumesc cu ce am, nu mai sunt motivat si nici interesat sa caut si sa gasesc solutii pentru a schimba ceva...
...asa ca m-am hotarat sa trec peste insemnatatea acestor proverbe fie ea si simbolica si ma voi concentra pe Evolutie.
Cand eram copil bunica mea ma invata tot felul de proverbe si zicatori populare romanesti Un lucru foarte frumos si de neuitat.
Insa doua dintre ele mi-au ramas in memorie si ma tot gandesc la ele si le analizez...
"Nemultumitului i se ia darul"
"Intinde-te cat iti e plapuma" ...
...nu stiu de ce , insa aceste doua proverbe mi se par oarecum in contradictie cu termenul de "evolutie"...nu cumva pentru ca omenirea a fost nemultumita de ceea ce exista la un anumit moment dat a inceput sa evolueze?....nu cumva pentru faptul ca suntem nemultumiti de ceea ce avem intr-un anumit moment ca si cariera, bani, statut social, incepem sa ne fixam obiective, ne auto motivam si incercam sa gasim solutii pentru a reusi sa evoluam?
Mi se pare ca aceste doua proverbe sunt un fel de "show stoppers"...pai daca ma multumesc cu ce am, nu mai sunt motivat si nici interesat sa caut si sa gasesc solutii pentru a schimba ceva...
...asa ca m-am hotarat sa trec peste insemnatatea acestor proverbe fie ea si simbolica si ma voi concentra pe Evolutie.
Post-Hoc Management...o alta teorie de management
Daca tot am inceput sa scriu acum ceva timp despre teorii de management cu denumiri cumva iesite din tipare, ma gandeam sa continui cu asa numitul Post-Hoc Management...o teorie de management care nu este deocamdata recunoscuta in mod formal ci doar la nivelul argoului de business.
Unde?
In companii de dimensiuni mici, unde nu exista un sistem de lucru formal iar stilul de conducere al high management-ului este unul de tip autocratic. In foarte putine cazuri se regaseste in companii de mari dimensiuni, unde rezultatele au prioritate in fata oricarei reguli, politici ori proceduri.
Cand?
Intotdeauna...din pacate acest tip de management nu tine cont de marimea businessului, a echipei sau de anvergura proiectelor.
De ce?
Pentru ca in aceasta teorie managerul se considera ca fiind judecatorul suprem, sau "The Manager", el are intotdeauna dreptate, nu poate fi niciodata invinovatit de absolut nimeni si nimic, iar a-l contrazice vreodata...hm, asta deja se numeste crima si va fi judecata ca atare...de fapt motivul ascuns este ca abordind astfel problema, managerul respectiv nu va putea fi niciodata inlaturat si isi va asigura postul "pe termen lung".
Cum?
De cele mai multe ori se manifesta prin existenta unor obiective vagi, iar daca se cer clarificari referitoare la acestea, raspunsul este: "Tu esti expertul, ar trebui sa stii deja, din acest motiv ai fost angajat".
Acestui tip de management i se poate alatura fara probleme expresia: "Managerul trebuie sa conduca"... si nicidecum sa se implice impreuna cu echipa in derularea proiectelor.
Managerii adepti ai acestui stil se considera un fel de "experti atotstiutori" al caror rol este sa spuna oamenilor cum sa NU faca anumite lucruri, iar in momentul in care exista o problema sa intrebe: "De ce NU ai facut....?", ca mai apoi sa incheie cu: "Ar fi trebuit sa faci asa cum ti s-a spus..."...desi nu i se spusese nimic.
De asemeni acestia nu angajeaza niciodata oameni foarte buni pe un anumit post....este riscant, nu?
Si de cele mai multe ori se victimizeaza incercand sa spuna peste tot ca sunt inconjurati de oameni prosti si incompetenti si ca in acest fel nu se poate lucra.
Este o metoda de management de evitat, care scoate in evidenta nevoia de a controla si de a avea statut, interesul 0(zero) fata de valorile umane si tendinta acuta inspre indobitocirea oamenilor...metoda pe care din pacate, desi inca nu este considerata o teorie formala de management, o intilnim foarte des...
Unde?
In companii de dimensiuni mici, unde nu exista un sistem de lucru formal iar stilul de conducere al high management-ului este unul de tip autocratic. In foarte putine cazuri se regaseste in companii de mari dimensiuni, unde rezultatele au prioritate in fata oricarei reguli, politici ori proceduri.
Cand?
Intotdeauna...din pacate acest tip de management nu tine cont de marimea businessului, a echipei sau de anvergura proiectelor.
De ce?
Pentru ca in aceasta teorie managerul se considera ca fiind judecatorul suprem, sau "The Manager", el are intotdeauna dreptate, nu poate fi niciodata invinovatit de absolut nimeni si nimic, iar a-l contrazice vreodata...hm, asta deja se numeste crima si va fi judecata ca atare...de fapt motivul ascuns este ca abordind astfel problema, managerul respectiv nu va putea fi niciodata inlaturat si isi va asigura postul "pe termen lung".
Cum?
De cele mai multe ori se manifesta prin existenta unor obiective vagi, iar daca se cer clarificari referitoare la acestea, raspunsul este: "Tu esti expertul, ar trebui sa stii deja, din acest motiv ai fost angajat".
Acestui tip de management i se poate alatura fara probleme expresia: "Managerul trebuie sa conduca"... si nicidecum sa se implice impreuna cu echipa in derularea proiectelor.
Managerii adepti ai acestui stil se considera un fel de "experti atotstiutori" al caror rol este sa spuna oamenilor cum sa NU faca anumite lucruri, iar in momentul in care exista o problema sa intrebe: "De ce NU ai facut....?", ca mai apoi sa incheie cu: "Ar fi trebuit sa faci asa cum ti s-a spus..."...desi nu i se spusese nimic.
De asemeni acestia nu angajeaza niciodata oameni foarte buni pe un anumit post....este riscant, nu?
Si de cele mai multe ori se victimizeaza incercand sa spuna peste tot ca sunt inconjurati de oameni prosti si incompetenti si ca in acest fel nu se poate lucra.
Este o metoda de management de evitat, care scoate in evidenta nevoia de a controla si de a avea statut, interesul 0(zero) fata de valorile umane si tendinta acuta inspre indobitocirea oamenilor...metoda pe care din pacate, desi inca nu este considerata o teorie formala de management, o intilnim foarte des...
Subscribe to:
Posts (Atom)