Feb 11, 2009

Proverbe romanesti vs. Evolutie

Oare a fi nemultumit inseamna neaparat ceva rau?...asta este o intrebare care ma framanta de foarte mult timp...ma framanta si ma scoate putin de pe traiectorie atunci cand ma gandesc la evolutia umana in general, la evolutia in cariera a fiecaruia dintre noi.

Cand eram copil bunica mea ma invata tot felul de proverbe si zicatori populare romanesti Un lucru foarte frumos si de neuitat.
Insa doua dintre ele mi-au ramas in memorie si ma tot gandesc la ele si le analizez...

"Nemultumitului i se ia darul"
"Intinde-te cat iti e plapuma" ...

...nu stiu de ce , insa aceste doua proverbe mi se par oarecum in contradictie cu termenul de "evolutie"...nu cumva pentru ca omenirea a fost nemultumita de ceea ce exista la un anumit moment dat a inceput sa evolueze?....nu cumva pentru faptul ca suntem nemultumiti de ceea ce avem intr-un anumit moment ca si cariera, bani, statut social, incepem sa ne fixam obiective, ne auto motivam si incercam sa gasim solutii pentru a reusi sa evoluam?
Mi se pare ca aceste doua proverbe sunt un fel de "show stoppers"...pai daca ma multumesc cu ce am, nu mai sunt motivat si nici interesat sa caut si sa gasesc solutii pentru a schimba ceva...
...asa ca m-am hotarat sa trec peste insemnatatea acestor proverbe fie ea si simbolica si ma voi concentra pe Evolutie.

5 comments:

  1. Eu cred ca inseamna involutie numai pentru cine vrea sa le vada asa... Si acestia sunt majoritatea. Ideea de a sparge limitele gen Gattaca (a se vedea filmul) nu dovedesc decat subiectivismul propriilor dorinte. Trebuie sa stim unde este evolutie (chiar si perosnala) si unde doar dorul lelii.

    sa ma explic.

    Atunci cand un Galileo Galiei a tinur mortis sa aratae ca Pamantul se misca in jurul soarelui a vrut sa aduca o informatie importanta societatii. Atunci cand iei masterate peste masterate doar pentru a scrie in CV si nu faci nimic decat sa ceri bani pe acele hartii este doar pseudo evolutie...mintea creata oricum nu mai face fata si prelucrarii informatiei.

    "Nemultumitului is ia darul" - Nu este vorba de cel care primind ceva vrea mai mult si lupta in a obtine...ci cel care, fara a tine seama de eforturile depuse de cineva pentru a primi acel dar, se comporta obscen, mitocaneste si face orice pentru a atarge atentia ca darul respectyiv nu este potrivit pentru el. Este o viziune subiectiva a insului asupra a ceea ce si-ar fi dorit si refularea ca nu a primit acel lucru. Aici poti include si darurile sortii: o avansare, o relatiue, o bogatie...
    "Intinde-te cat e plapuma" are si poveste in spate si poate o sa iti dai seama ce vrea acest proverb/zicala...

    Se spunea ca un Imparat din vechime era foarte "fitzos" ca sa folosesc un cuvant actual. Si obisnuia s aomoare pe oricine nu ii satisfacea porucnile exact cum vroia. La un moment dat a dat prin tara un anunt ca doreste o plapuma exact pt el...nici prea mare nici prea mica. Si va omori pe cel ce incearca si nu reuseste. Se adunara toti plapumarii pana cel mai in varsta a spus ca se va duce el sa faca plapuma. S-a dus la rege, l-a masurat si peste o luna plapuma era gata. regele se inveli cu ea si se intinse cat d emult s eputu doar doar o iesi afara.. Si picioarele regelui au iesit afara. In acel moment plapumarul scoase o ramura de alun si il sfichui pe rege pe talpi: Intinde-te cat ti-e plapuma, Maria Ta" Regele, se spune, a inteles inteleptele vorbe si l-a rasplatit pe mplapumar cu multe bogatii...

    Practic... a te intinde cat ti-e plapuma este sa nu incerci s afaci lucruri intuile dicolo de niste limite, daca aceasta nu folsoeste la nimic. Cazul meu: am bani de Rover... Dar Rover-ul este o masina care sa imi apartina intr-adevar? Am garaj, vila care sa fie in comrotmitate cu un statut social echivalent acestei masini? este un alt exemplu...

    Dar asta nu inseamna s anu incerci mereu sa te dezvolti... Dar nu te apuca de matematici superioare daca limitele tale sunt povestile...

    ReplyDelete
  2. Postul asta seamana cu o discutie lunga in spate la tigara, daca iti aduci aminte :)))

    ReplyDelete
  3. Imi aduc aminte, cum sa nu?....si pentru faptul ca nu inceteaza sa ma macine acest subiect m-am hotarit sa scriu cateva cuvinte despre cum vad eu cele doua proverbe si evolutia noastra.

    ReplyDelete
  4. Iti mai dau eu un proverb. Sau mai mult ghicitoare: Stii care este dusmanul binelui?
    Raspuns: Mai binele.

    ReplyDelete
  5. perfect de acord...pentru cine nu stie sa-i faca fata...

    ReplyDelete