Feb 13, 2009

Despre organigrame in Procurement

Eu am reusit sa identific trei modele de organigrame care sunt aplicate in departamentele ce au activitati de Procurement si ma tot gandesc cam care ar fi cea mai potrivita din punct de vedere al supply chain-ului, dar si al fluentei procesului de achizitii...nu ca ar exista o reteta a succesului sau o organigrama perfecta, insa trebuie sa existe una care sa se apropie cat mai mult de realitate.
Un prim model ar fi acela al specializarii oamenilor pe diversele linii de business...adica avem un om care este specializat pe IT de exemplu, el va coordona de la inceput si pina la sfarsit lantul de achizitii de echipamente IT. El va face sourcing, selectia ofertelor, el va incheia contractele si va plasa comenzile, asigurandu-se de respectarea calitatii produselor livrate si a celorllalti termeni contractuali - in unele gandiri, se spune ca este o organizare foarte buna, pentru ca oamenii se vor specializa pe domenii si vor ajunge la un moment dat atat de buni, incat nu le va mai sta nimic in cale in acel domeniu.
Un al doilea model este cel existent in companiile care fac Outsourcing de Procurement. Pentru clarificare a termenului, cei care fac outsourcing de Procurement nu renunta definitiv la departamentul de Procurement, ci doar la anumite activitati, cum ar fi plasarea comenzilor (Buying) si implementarea si coordonarea contractelor(Contracts Management). Procesul de achizitie se desfasoara astfel: Procurementul din companie creeaza documentatiile pentru licitatii, lanseaza invitatiile la licitatii, primesc ofertele si fac selectia furnizorilor, urmind ca restul sa fie facut de departamentul de Procurement Outsourced - mie personal mi se pare ca prin aceasta metoda, undeva la mijlocul lantului de achizitii se creeaza o ruptura, un gap, care ar putea avea implicatii negative asupra fluentei workflow-ului. (vreau sa pomenesc aici de comunicarea intre entitati diferite, know-how diferit ca nivel intre cele doua companii pe linia respectiva de business, aplicatii soft diferite si chiar metode diferite de masurare, evaluare si control al impactului, riscului si a altor factori definitorii).
Un ultim model de organigrama ar fi cel care se bazeaza strict pe cele trei linii de activitate din Procurement:Sourcing, Buying si Contracts Management. Este clar ca avem trei echipe diferite care sunt specializate pe fiecare arie in parte, indiferent de produsul/serviciul care se doreste a fi achizitionat. - eu consider ca specializarea pe arii este mai avantajoasa din punctul de vedere al business-ului din ratiuni de cross-control, calitate sporita si diviziune a muncii. In plus confera oamenilor posibilitatea de a-si largi ariile de know-how, aducand astfel plus valoare companiei.
...exista o vorba care umbla prin cercurile corporate care spune ca un specialist de Procurement valoros poate sa cumpere orice, asa cum un om de Sales valoros poate sa vanda orice...
T

4 comments:

  1. si nevasta-mea poate sa cumpere orice, dar absolut orice. si crede-ma ca pretul nu are nici o relevanta... oare asta o face un bun om de procurement?

    ReplyDelete
  2. Eu am scris ca "un specialist de Procurement valoros poate sa cumpere orice"...deci ma refeream la oamenii care asta fac on a daily basis dar mai mult decat atit datorita experientei acumulate au ajuns sa aiba o anumita valoare".

    ReplyDelete
  3. am inteles. e vineri. mai facem si noi o gluma. de luni sunt serios din nou. promit.

    ReplyDelete
  4. Ma lupt cu o conexiune de kkt care ma arunca "afara" de fiecare data cand incerc sa postez un comentariu. Mai multe zile la rand nici nu puteam intra sa citesc pe blog, imi dadea eroare... Sa fie vreo "facatura" pusa la cale de managerii nelideri, de romanii golani sau de seagull-ii prezenti in toate stabilimentele pe unde dam cu sapa from 9 to 5?
    Oricum ar fi, sper ca reusesc macar cu post-ul asta sa-mi exprim adeziunea si suportul... Ha, prea mult trai in multinationala strica neuronul... scaldandu-l in prea mult limbaj conventional, ca sa nu-i spun de lemn...
    Revenind la procurement-ul nostru cel de toate posturile "Procuratorului"... si la topic-ul acestui articol... Sunt de acord in principiu cu alegerea autorului... cu o precizare... de multe ori se dovedeste ca o solutie la prima vedere meschina, poate fi salvatoare in vremuri de restriste asemeni cu ceea ce traim acum... cand externalizarea unor servicii poate insemna micsorarea numarului de "casualties" atunci cand se produce inevitabilul si se ajunge la concedieri... Think about it...

    ReplyDelete