Vremurile prin care trecem par din ce in ce mai orientate catre orizonturi intunecate, avem cresteri de TVA, avem reduceri de salarii, avem inflatie...
In aceasta perioada este foarte clar ca orice companie care vrea sa tina pasul cu vremurile si care isi doreste sa supravietuiasca si sa isi faca cunoscut profesionalismul in business-ul in care activeaza face apel la diverse strategii pentru a ramane in limitele de profit stabilite prin eficientizarea activitatii si reducerea costurilor operationale (OPEX).
Una din strategiile pe care le intalnim deja este, mai ales pentru companiile care opereaza mari retele de retail sau banci care au foarte multe branch-uri in tara, renegocierea chiriilor locatiilor respective.
In afara de chirii se incepe studierea posibilitatilor de negociere pe contractele foarte mari de livrari de echipamente sau prestari de servicii.
Sunt negocieri care trebuie documentate foarte bine si pentru care se fac destul de multe pregatiri inainte ca intalnirile propriu zise sa se intample...astfel ca exista deja companii in care se formeaza echipe inter departamentale care sa pregateasca strategia de negociere. Aceste echipe sunt formate din cei mai buni negociatori in primul rand si din cei mai buni specialisti in diversele domenii sau departamente pentru care se va organiza negocierea.
Echipa deseneaza strategia de abordare, verifica posibilitatile si limitele pana la care se poate intinde negocierea, identifica riscurile care pot aparea in negociere si bineinteles se documenteaza in piata si la alte companii/surse despre orice detaliu ar putea sa devina o arma in avantajul lor in negociere.
Este clar ca avem de-a face cu o echipa de mercenari, foarte bine pregatiti fiecare in domeniul sau de activitate si care folosesc ca arme letale la inaintare cei mai buni negociatori...nebunii aceia care stiu sa mearga intr-o negociere exact pana la limita dintre succes si esec, acolo unde riscul se ridica pana la 99.9%...nebunii care mereu au un optimism debordant si care constienti fiind ca stau cateodata cu esecul in mana,il reneaga intotdeauna.
Seamana putin cu trupele alea din filme care sunt scoase la inaintare in acele cazuri foarte speciale?...poate ca da sau poate ca sunt doar basme...
T
Jul 2, 2010
May 13, 2010
Tehnici de Guerilla Negotiation - Episodul 3 - Portretul negociatorului de guerila
Am inceput acest mini serial din dorinta de a impartasi cateva din caracteristicile negocierii de guerila care este poate varful in ceea ce priveste aceasta arta care ne pune la incercare zi de zi...negocierea.
Am citit zilele trecute pe un site o caracterizare a personajului principal dintr-un film foarte dramatic, pe nume Hotel Rwanda, personaj atat de bine jucat de catre Don Cheadle si care ar putea sa devina portretul negociatorului de guerila.
Si chiar daca nu are o mare legatura cu activitatea de Procurement ar putea sa ne ofere foarte multe invataturi despre subiectul acestui mini serial, si anume despre negocierea de guerila.
Pentru cei care au putin timp de lectura, va invit sa cititi si voi acest articol, chiar merita:
http://www.mediate.com/articles/benjamin18.cfm
T
Am citit zilele trecute pe un site o caracterizare a personajului principal dintr-un film foarte dramatic, pe nume Hotel Rwanda, personaj atat de bine jucat de catre Don Cheadle si care ar putea sa devina portretul negociatorului de guerila.
Si chiar daca nu are o mare legatura cu activitatea de Procurement ar putea sa ne ofere foarte multe invataturi despre subiectul acestui mini serial, si anume despre negocierea de guerila.
Pentru cei care au putin timp de lectura, va invit sa cititi si voi acest articol, chiar merita:
http://www.mediate.com/articles/benjamin18.cfm
T
May 12, 2010
Nu stim de unde sa mai facem rost de bani...
Nu am mai apucat sa scriu de ceva vreme, dar acum era neaparata nevoie...
Am spus mereu ca nu vreau sa comentez politica din motive de a nu imi strica metabolismul si setarile de om pe care le am...insa invariabil trebuie din timp in timp sa aducem aminte sau sa ne legam de politica...like it or not...
Mari discutii despre cum sa platim transa de anul viitor catre FMI....si in ruptul capului nu gasim o solutie...sau ba da, tocmai ne-au venit niste idei...sa mai taiem din chestii....si din care...?!
Pai sa mai dam afara niste bugetari, care vor trai dupa din banii pe care mi-i retin mie din salariu ca si taxe, impozite si alte cele...sau sa mai scadem putin alocatia pentru copii...cu vreo 15%..alooo...stiti probabil care este cuantumul alocatiei de stat pentru copii...de unde sa mai scdem?...sau poate baietelului meu o sa vina postasul sa-i aduca fluturasul de alocatie in care se mentioneaza doar:pret tiparire fluturas=10 lei si taxe postale inca 10 lei...si uite cum plateste fi-miu pentru a i se aduce alocatia...
Dar o idee si mai buna este sa mai scadem pensiile cu 15%...buna idee, indeed...ma intreb cum i-o pica asta unui batran cum este bunica mea, ca dintr-o pensie de 450 lei sa-i mai ia vreo 15% asa, ca sa platim rata la FMI.
Cu toate astea, avem tot felul de marcaje prin Bucuresti care nu au costat decat 1 milion si ceva de Euro, avem tot felul de banci prin parcuri care sunt fabricate prin Italia...si acelea tot cam 1 milion dar acolo a fost bonus cosul de gunoi de langa...
Si daca imi aduc aminte si de un articol aparut in Ziarul Financiar zilele acestea despre achizitiile de echipamente IT facute de ministere care in prima parte a anului 2010 au fost egale sau chiar mai mari decat in 2009...si din cate am inteles numai echipamente state of the art...pentru secretare...
Deci oare de unde facem pana la urma rost de bani pentru rata?...
T
Am spus mereu ca nu vreau sa comentez politica din motive de a nu imi strica metabolismul si setarile de om pe care le am...insa invariabil trebuie din timp in timp sa aducem aminte sau sa ne legam de politica...like it or not...
Mari discutii despre cum sa platim transa de anul viitor catre FMI....si in ruptul capului nu gasim o solutie...sau ba da, tocmai ne-au venit niste idei...sa mai taiem din chestii....si din care...?!
Pai sa mai dam afara niste bugetari, care vor trai dupa din banii pe care mi-i retin mie din salariu ca si taxe, impozite si alte cele...sau sa mai scadem putin alocatia pentru copii...cu vreo 15%..alooo...stiti probabil care este cuantumul alocatiei de stat pentru copii...de unde sa mai scdem?...sau poate baietelului meu o sa vina postasul sa-i aduca fluturasul de alocatie in care se mentioneaza doar:pret tiparire fluturas=10 lei si taxe postale inca 10 lei...si uite cum plateste fi-miu pentru a i se aduce alocatia...
Dar o idee si mai buna este sa mai scadem pensiile cu 15%...buna idee, indeed...ma intreb cum i-o pica asta unui batran cum este bunica mea, ca dintr-o pensie de 450 lei sa-i mai ia vreo 15% asa, ca sa platim rata la FMI.
Cu toate astea, avem tot felul de marcaje prin Bucuresti care nu au costat decat 1 milion si ceva de Euro, avem tot felul de banci prin parcuri care sunt fabricate prin Italia...si acelea tot cam 1 milion dar acolo a fost bonus cosul de gunoi de langa...
Si daca imi aduc aminte si de un articol aparut in Ziarul Financiar zilele acestea despre achizitiile de echipamente IT facute de ministere care in prima parte a anului 2010 au fost egale sau chiar mai mari decat in 2009...si din cate am inteles numai echipamente state of the art...pentru secretare...
Deci oare de unde facem pana la urma rost de bani pentru rata?...
T
Mar 28, 2010
Formula matematica a activitatii de Procurement
Am citit un articol foarte dragut pe un site strain in care se tot discuta despre functiunea de Procurement si care la sfarsit concluziona totul prin descrierea acestei functiuni ca o formula matematica care este foarte draguta si merita mentionata. Enjoy!
Inacasarile Companiei X - Costuri (selectia furnizorilor+negocierea
contractelor+livrare/executie+procesarea comenzilor+facturare) = Procurement
T
Inacasarile Companiei X - Costuri (selectia furnizorilor+negocierea
contractelor+livrare/executie+procesarea comenzilor+facturare) = Procurement
T
Sa promovam functiunea de Procurement
Cand vorbim despre functiunea de Procurement este necesar sa amintim si depre nevoia de recunoastere pe care specialistii care o slujesc o resimt atat in interiorul companiilor in care activeaza cat si in afara acestora...si nu ne e necunoscut faptul ca specialistii de Procurement nu ies de obicei in fata, nu anunta in mod oficial rezultate obtinute din economiile realizate in urma negocierilor purtate.
O intrebare oarecum retorica ar fi: oare de cate ori am avut ocazia sa vedem un leader de Procurement iesind cu un interviu in mass-media?...sau de cate ori am vazut articole despre functiunea de Procurement scrise in ziare de specialitate?...eu unul, nu cred ca am vazut pana acum...
Cum spuneam si mai sus, este destul de greu de imaginat ca dimineata cand pornim aparatul radio in timp ce ne bem cafeaua sa auzim un interviu despre Procurement in companii private sau macar despre achizitiile publice.
Cu toate acestea economiile care se realizeaza in urma activitatilor de Procurement sunt considerabile pentru business-ul pe care il servesc.
Este clar ca nu se doreste o promovare a acestor activitati pe canale de tip Twitter sau Facebook.
Imaginea transmisa prin promovarea activitatilor de Procurement si modul in care aceasta se propaga ar trebui sa produca un plus de valoare atat in virtutea dezvoltarii unor noi seturi de abilitati dar si pentru a avea oportunitatea de a face cunoscuta aceasta functiune in mediul larg, mergand pana la atragerea de noi specialisti pe acest segment de business.
Aceasta este marea provocare...cum sa se promoveze ideea de Procurement asociata cu economiile obtinute asa cum se promoveaza de exemplu ideea de Vanzari asociata cu profitul unei companii?
T
O intrebare oarecum retorica ar fi: oare de cate ori am avut ocazia sa vedem un leader de Procurement iesind cu un interviu in mass-media?...sau de cate ori am vazut articole despre functiunea de Procurement scrise in ziare de specialitate?...eu unul, nu cred ca am vazut pana acum...
Cum spuneam si mai sus, este destul de greu de imaginat ca dimineata cand pornim aparatul radio in timp ce ne bem cafeaua sa auzim un interviu despre Procurement in companii private sau macar despre achizitiile publice.
Cu toate acestea economiile care se realizeaza in urma activitatilor de Procurement sunt considerabile pentru business-ul pe care il servesc.
Este clar ca nu se doreste o promovare a acestor activitati pe canale de tip Twitter sau Facebook.
Imaginea transmisa prin promovarea activitatilor de Procurement si modul in care aceasta se propaga ar trebui sa produca un plus de valoare atat in virtutea dezvoltarii unor noi seturi de abilitati dar si pentru a avea oportunitatea de a face cunoscuta aceasta functiune in mediul larg, mergand pana la atragerea de noi specialisti pe acest segment de business.
Aceasta este marea provocare...cum sa se promoveze ideea de Procurement asociata cu economiile obtinute asa cum se promoveaza de exemplu ideea de Vanzari asociata cu profitul unei companii?
T
Feb 27, 2010
Conceptul de licitatie inversa (reverse bidding)
Un concept aparut in anii 90 atunci cand s-a discutat si folosit pentru prima data o platforma de e-procurement.
Pe scurt, conceptul de licitatie inversa functioneaza in felul urmator: specialistii de Procurement introduc in platforma de e-procurement caietul de sarcini (specificatiile tehnice, draftul de contract, conditiile de calitate si devizul maxim acceptat pentru serviciul sau produsul respectiv), iar supplierii sunt invitati sa exploreze documentatia si apoi sa ofere de la pretul maxim propus, un pret cat mai mic....evident pretul cel mai mic castiga licitatia. Bineinteles ca metoda de reverse bidding poate functiona la fel de bine si in cazul n care nu se foloseste o platforma de e-procurement.
De ce am vrut sa scriu despre aceasta metoda de licitatie?...pentru faptul ca se observa din ce in ce mai mult noile tendinte de criza de a se folosi metode de procurement cumva alternative la cele clasice pentru a se reusi cat mai bine atingerea obictivelor bugetare.
Este o metoda mai simpla cumva fata de metoda clasica de licitatie (forward bidding) pentru ca dureaza mai putin timp analizarea datelor si este mult mai simplu de ales castigatorul licitatiei.
T
Pe scurt, conceptul de licitatie inversa functioneaza in felul urmator: specialistii de Procurement introduc in platforma de e-procurement caietul de sarcini (specificatiile tehnice, draftul de contract, conditiile de calitate si devizul maxim acceptat pentru serviciul sau produsul respectiv), iar supplierii sunt invitati sa exploreze documentatia si apoi sa ofere de la pretul maxim propus, un pret cat mai mic....evident pretul cel mai mic castiga licitatia. Bineinteles ca metoda de reverse bidding poate functiona la fel de bine si in cazul n care nu se foloseste o platforma de e-procurement.
De ce am vrut sa scriu despre aceasta metoda de licitatie?...pentru faptul ca se observa din ce in ce mai mult noile tendinte de criza de a se folosi metode de procurement cumva alternative la cele clasice pentru a se reusi cat mai bine atingerea obictivelor bugetare.
Este o metoda mai simpla cumva fata de metoda clasica de licitatie (forward bidding) pentru ca dureaza mai putin timp analizarea datelor si este mult mai simplu de ales castigatorul licitatiei.
T
Feb 21, 2010
In open space...
Astazi vreau sa va spun o poveste despre open space...un spatiu deschis in care ne desfasuram activitatea in fiecare zi. Cele mai multe companii folosesc deja de ani buni conceptul de open space pentru unele din departamente. Imi aduc aminte cum lucram intr-un astfel de spatiu acum vreo 9 ani, pe vremea cand deja incepusem sa gust din savoarea corporatista in Customer Service...un departament care iti ofera sansa sa te obisnuiesti cu mediul corporatist, un fel de scoala a vietii corporatiste. Revenind insa la subiectul articolului, departamentul de Customer Service isi desfasoara activitatea in 99% din cazuri in spatiu deschis...toata lumea lucreaza in open space...specialistii, team leaderii, chiar si managerii stau in open space. Si desi pare stresant, mie unul nu mi s-a parut deloc asa...era asa o atmosfera de viata, de prietenie, era usor sa ne ajutam unii pe altii, era usor sa fim verificati de superiori, intr-un cuvant numai avantaje.
Ma gandeam ca daca avem atatea avantaje din a lucra in open space sa ne gandim ca si alte departamente ar putea sa iasa din birourile inchise, in open space...mai mult decat atat, sefii de departamente ar putea si ei sta in open space...ar fi numai avantaje...de la a sta in mijlocul oamenilor si a-i simti in fiecare moment cu problemele, dorintele si confruntarile lor, pana la avea un control informal asupra acestora in fiecare moment.
Directorii de departamente de cele mai multe ori isi pastreaza birourile inchise pe motiv ca exista multe intalniri, multe discutii confidentiale...dar si pentru acestea avem solutie: salile de meeting unde se pot purta astfel de discutii.
Si pentru ca parerea mea este ca statutul unui om nu este sub nicio forma dat de o "cusca", eu am ales sa lucrez in open space si chiar imi place. Imi place sa fiu alaturi de echipa mea, sa fiu mereu acolo printre oameni.
Voi ce parere aveti?
T
Ma gandeam ca daca avem atatea avantaje din a lucra in open space sa ne gandim ca si alte departamente ar putea sa iasa din birourile inchise, in open space...mai mult decat atat, sefii de departamente ar putea si ei sta in open space...ar fi numai avantaje...de la a sta in mijlocul oamenilor si a-i simti in fiecare moment cu problemele, dorintele si confruntarile lor, pana la avea un control informal asupra acestora in fiecare moment.
Directorii de departamente de cele mai multe ori isi pastreaza birourile inchise pe motiv ca exista multe intalniri, multe discutii confidentiale...dar si pentru acestea avem solutie: salile de meeting unde se pot purta astfel de discutii.
Si pentru ca parerea mea este ca statutul unui om nu este sub nicio forma dat de o "cusca", eu am ales sa lucrez in open space si chiar imi place. Imi place sa fiu alaturi de echipa mea, sa fiu mereu acolo printre oameni.
Voi ce parere aveti?
T
Feb 18, 2010
Randuri ingrosate...continuare
Acum cateva zile scriam un articol despre cei 350 de oameni disponibilizati de la Zapp, despre avantajele si dezavantajele acestei disponibilizari pe piata telecomului romanesc.
Din pacate trebuie sa fac si o continuare acelui articol...astazi tocmai am citit un comunicat care prezenta ca pana la data de 1 Mai anul acesta, Romtelecom va disponibiliza 600 de oameni in cadrul unui proces de business optimization.
Socoteala simpla: 350Zapp + 600Romtelecom= aproximativ 1000 de oameni din industria telecom jobless si aceeasi intrebare simpla:...o fi bine, o fi rau?
T
Din pacate trebuie sa fac si o continuare acelui articol...astazi tocmai am citit un comunicat care prezenta ca pana la data de 1 Mai anul acesta, Romtelecom va disponibiliza 600 de oameni in cadrul unui proces de business optimization.
Socoteala simpla: 350Zapp + 600Romtelecom= aproximativ 1000 de oameni din industria telecom jobless si aceeasi intrebare simpla:...o fi bine, o fi rau?
T
Feb 15, 2010
Noi abilitati necesare pentru specialistul/leaderul de Procurement post 2010
Acum aproape un an scriam un articol despre abilitatile pe care trebuie sa le avem pentru a fi cei mai buni specialisti/leaderi de Procurement.(http://procuratorul.blogspot.com/2009/03/profilul-leaderului-de-procurementcrezi.html)
Spun aproape un an pentru ca in acest an s-au schimbat foarte multe concepte de business, inclusiv cel de Procurement.
Si stand si analizand aceste abilitati cred ca ar mai trebui adaugate inca doua care oate la prima vedere nu au neaparata legatura cu procesul de achizitii:
-Capacitatea de analiza a riscului - a avea abilitatea de a vedea si riscurile colaterale oricarui proces de achizitii...asta inseamna ca orice Category Manager ar trebui sa fie 100% stapan pe tot ce inseamna procese legate de categoria pe care o coordoneaza si analiza in orice moment posibilitatile de risc ce pot aparea si duce la pierderi.
-Abilitati de analiza financiara - fara a trebui sa invatam detalii contabilicesti sau legate de taxe sau active fixe, trebuie sa avem cunostinta de implicatiile financiare pe care le au procesele de achizitii. Trebuie studiat si analizat impactul procesului de achizitie in balanta de profit si pierderi, conversia in fluxul monetar cat si variatele implicatii asupra taxelor.
Imi pare ca noul model de specialist in Procurement cu toate aceste abilitati dezvoltate se apropie cu pasi repezi de un "rocket scientist"...o fi bine, o fi rau?...asta nu putem afla decat pe baza evolutiei diverselor business-uri care implica intr-o masura foarte mare functiunea de Procurement.
T
Spun aproape un an pentru ca in acest an s-au schimbat foarte multe concepte de business, inclusiv cel de Procurement.
Si stand si analizand aceste abilitati cred ca ar mai trebui adaugate inca doua care oate la prima vedere nu au neaparata legatura cu procesul de achizitii:
-Capacitatea de analiza a riscului - a avea abilitatea de a vedea si riscurile colaterale oricarui proces de achizitii...asta inseamna ca orice Category Manager ar trebui sa fie 100% stapan pe tot ce inseamna procese legate de categoria pe care o coordoneaza si analiza in orice moment posibilitatile de risc ce pot aparea si duce la pierderi.
-Abilitati de analiza financiara - fara a trebui sa invatam detalii contabilicesti sau legate de taxe sau active fixe, trebuie sa avem cunostinta de implicatiile financiare pe care le au procesele de achizitii. Trebuie studiat si analizat impactul procesului de achizitie in balanta de profit si pierderi, conversia in fluxul monetar cat si variatele implicatii asupra taxelor.
Imi pare ca noul model de specialist in Procurement cu toate aceste abilitati dezvoltate se apropie cu pasi repezi de un "rocket scientist"...o fi bine, o fi rau?...asta nu putem afla decat pe baza evolutiei diverselor business-uri care implica intr-o masura foarte mare functiunea de Procurement.
T
Feb 13, 2010
Piata muncii de telecom si-a ingrosat randurile
Acum doua saptamani am citit acel comunicat de presa prin care eram anuntati ca 350 de oameni de la Zapp au fost disponibilizati.
Infricosator comunicat si mi s-a parut cu atat mai infricosator cu cat cu o seara inainte vazusem filmul "Up in the air" cu George Clooney care trata exact acest subiect...al disponibilizarilor.
Stau si ma gandesc cat de bine sau rau este ca avem 350 de resurse libere pe piata de telecomunicatii tinand cont de faptul ca in aceasta perioada mai toate companiile mari lucreaza la optimizarea si eficientizarea activitatilor si a functiunlor interne, activitati care impun de la sine si restructurari.
O sa fac o analiza superficiala si o sa ma gandesc de ce este bine in primul rand si pentru cine ar putea fi bine...ar putea fi bine pentru companii care acum au certitudinea ca vor gasi resursele mult mai usor si la un pret mult mai decent decat pana acum...si e clar ca este rau pentru acei oameni care acum se gandesc ca la un moment dat salariile compenastorii primite se vor termina si trebuie sa isi caute altceva de facut.
Intrebarea de 100 de puncte este daca in actualele circumstante economice business-ul de telecom poate sa absoarba cel putin 350 de oameni.
Si oare cati vor mai urma?...
T
Infricosator comunicat si mi s-a parut cu atat mai infricosator cu cat cu o seara inainte vazusem filmul "Up in the air" cu George Clooney care trata exact acest subiect...al disponibilizarilor.
Stau si ma gandesc cat de bine sau rau este ca avem 350 de resurse libere pe piata de telecomunicatii tinand cont de faptul ca in aceasta perioada mai toate companiile mari lucreaza la optimizarea si eficientizarea activitatilor si a functiunlor interne, activitati care impun de la sine si restructurari.
O sa fac o analiza superficiala si o sa ma gandesc de ce este bine in primul rand si pentru cine ar putea fi bine...ar putea fi bine pentru companii care acum au certitudinea ca vor gasi resursele mult mai usor si la un pret mult mai decent decat pana acum...si e clar ca este rau pentru acei oameni care acum se gandesc ca la un moment dat salariile compenastorii primite se vor termina si trebuie sa isi caute altceva de facut.
Intrebarea de 100 de puncte este daca in actualele circumstante economice business-ul de telecom poate sa absoarba cel putin 350 de oameni.
Si oare cati vor mai urma?...
T
Subscribe to:
Posts (Atom)