Iata un exemplu de ambitie, devotament si optimism duse la extrem...un exemplu care desi pare comic la o prima vedere, ar putea sa ne faca sa ne gandim putin la cum este fiecare dintre noi...
T
Mar 11, 2009
Relationship and commissioning Manager = Procurement Manager?
Citeam astazi pe net-ul american despre Procurement si din greseala am dat despre un anunt de angajare aparut in ziarul Guardian care aparent nu are nici cea mai mica legatura cu activitatea de Procurement, denumirea jobului fiind de "Relationship and Commissioning Manager (sa fiu foarte sincer daca as vedea o astfel de titulatura, m-as gandi mult pana as asocia-o unei linii de business). mai mult decat atat, anuntul continua cu fraza "to help drive down the costs of providing services and activities". Deja am inceput sa-mi pun intrebari gandindu-ma serios la legatura dintre job title si misiunea jobului.
Insa, si mai mare a fost mirarea cand am citit si job description-ul care suna in felul urmator:
"The successful candidate will have responsibility for developing the council's revised procurement framework and will need to show an entrepreneurial approach to service commissioning by outsourcing areas of operation and coming up with new models of service delivery."
Este clar acum...compania respectiva este in cautarea unui Procurement Manager...dar ce titulatura ciudata au putut sa dea jobului...
Cred ca pana la urma se va ajunge la un singur job title care poate sa fie universal valabil in orice linie de business...Project Manager, pentru ca de ce nu, orice domeniu se poate transforma intr-un proiect...
T
Insa, si mai mare a fost mirarea cand am citit si job description-ul care suna in felul urmator:
"The successful candidate will have responsibility for developing the council's revised procurement framework and will need to show an entrepreneurial approach to service commissioning by outsourcing areas of operation and coming up with new models of service delivery."
Este clar acum...compania respectiva este in cautarea unui Procurement Manager...dar ce titulatura ciudata au putut sa dea jobului...
Cred ca pana la urma se va ajunge la un singur job title care poate sa fie universal valabil in orice linie de business...Project Manager, pentru ca de ce nu, orice domeniu se poate transforma intr-un proiect...
T
Mar 10, 2009
Politici si proceduri in corporatii...o parere
Sunt sigur ca pentru multi dintre noi acesti termeni sunt mult prea "corporate", insa cred ca merita atentia noastra...de ce?...pentru ca fara politici si proceduri ar fi haos in companie la nivel de end-useri dar si la nivel de certificari tehnice internationale, pentru ca orice companie ajunsa la maturitate doreste sa se certifice intr-unul din standardele internationale de calitate, mediu, securitate.
La nivelul de end user existenta procedurilor este necesara pentru a se putea masura anumiti factori, pentru monitorizarea si controlul activitatilor, pentru stabilirea de indicatori de performanta folositi in evaluarea personalului si nu in ultimul rand pentru inlaturarea business risk-ului si a responsabilizarii oamenilor.
In momentul in care exista o politica/procedura de lucru, este mult mai usor de urmarit flow-ul de lucru, lantul de activitati, liniile de raportare si comunicare intra si trans departamentala.
Multa lume considera ca politicile si procedurile de lucru nu sunt altceva decat pur "corporate b******t" si ca nu aduc valoare adaugata business-ului...oare asa sa fie?. Nu este asa, va spun eu din proprie experienta...cand ai o politica/procedura pe care o respecti, poti justifica activitatea si poti arata oricui cu maxima transparenta tot ce ai lucrat, toate proiectele incheiate sau cele in derulare fara nici un fel de teama si mai mult decat atat, toti clientii interni vor sti ce trebuie sa faca sau ce pasi trebuie sa urmeze in momentul in care exista un proiect comun, nu?
T
La nivelul de end user existenta procedurilor este necesara pentru a se putea masura anumiti factori, pentru monitorizarea si controlul activitatilor, pentru stabilirea de indicatori de performanta folositi in evaluarea personalului si nu in ultimul rand pentru inlaturarea business risk-ului si a responsabilizarii oamenilor.
In momentul in care exista o politica/procedura de lucru, este mult mai usor de urmarit flow-ul de lucru, lantul de activitati, liniile de raportare si comunicare intra si trans departamentala.
Multa lume considera ca politicile si procedurile de lucru nu sunt altceva decat pur "corporate b******t" si ca nu aduc valoare adaugata business-ului...oare asa sa fie?. Nu este asa, va spun eu din proprie experienta...cand ai o politica/procedura pe care o respecti, poti justifica activitatea si poti arata oricui cu maxima transparenta tot ce ai lucrat, toate proiectele incheiate sau cele in derulare fara nici un fel de teama si mai mult decat atat, toti clientii interni vor sti ce trebuie sa faca sau ce pasi trebuie sa urmeze in momentul in care exista un proiect comun, nu?
T
Mar 9, 2009
KPMG despre rolul Procurementului in criza
In mai multe articole scrise pe acest blog am incercat sa explic importanta Procurementului in situatii de criza economica.
Iata ca si cei de la KPMG spun cam acelasi lucru intr-un articol din editia de astazi a Ziarului Financiar...
"Departamentul de achizitii din numeroase mari companii este subevaluat si subapreciat, desi ar avea sanse sa joace un rol crucial in momentul actual de criza, daca ar fi mai bine integrat in strategia de piata, potrivit unui studiu al KPMG, una dintre cele mai mari companii de audit si consultanta. "In aceste zile de criza financiara, riscul ca un furnizor cheie sa intampine dificultati financiare ar trebui sa reprezinte o preocupare majora. Si cine este intr-o pozitie mai buna decat echipa de achizitii pentru a urmari orice semnale de alarma?", spune Daniela Nemoianu, coordonatorul departamentului de consultanta in afaceri al KPMG Romania. Potrivit studiului KPMG, trei sferturi din executivii implicati in achizitii considera ca firma lor intelege importanta aspectelor legate de achizitii, insa 54% dintre respondenti spun ca simt ca nu sunt intelesi de propria lor organizatie. Studiul a fost realizat de Economist Intelligence Unit pentru KPMG prin intervievarea a 600 de directori executivi."
(de Izabela Badarau)
T
Iata ca si cei de la KPMG spun cam acelasi lucru intr-un articol din editia de astazi a Ziarului Financiar...
"Departamentul de achizitii din numeroase mari companii este subevaluat si subapreciat, desi ar avea sanse sa joace un rol crucial in momentul actual de criza, daca ar fi mai bine integrat in strategia de piata, potrivit unui studiu al KPMG, una dintre cele mai mari companii de audit si consultanta. "In aceste zile de criza financiara, riscul ca un furnizor cheie sa intampine dificultati financiare ar trebui sa reprezinte o preocupare majora. Si cine este intr-o pozitie mai buna decat echipa de achizitii pentru a urmari orice semnale de alarma?", spune Daniela Nemoianu, coordonatorul departamentului de consultanta in afaceri al KPMG Romania. Potrivit studiului KPMG, trei sferturi din executivii implicati in achizitii considera ca firma lor intelege importanta aspectelor legate de achizitii, insa 54% dintre respondenti spun ca simt ca nu sunt intelesi de propria lor organizatie. Studiul a fost realizat de Economist Intelligence Unit pentru KPMG prin intervievarea a 600 de directori executivi."
(de Izabela Badarau)
T
Mar 6, 2009
Crisis Procurement - Episodul 8 - Strategic Sourcing
Conceptul a fost initiat pentru prima oara de compania General Motors in anii ’80. Mai tarziu a fost formalizat ca metodologie si implementat in prima faza de marile companii de consultanta.
Astazi il regasim in toate companiile mari care au in portofoliu departamente puternice de Procurement si functioneaza ca si standard de achizitii.
Ca si definitie strategic sourcing-ul este un proces de achizitii institutionalizat care evalueaza si imbunatateste in mod continuu activitatile de procurement ale companiilor;este parte integranta a Supply Chain Management-ului.
Etapele de strategic sourcing pot fi definite in urmatorul fel (etapizarea se poate personaliza pe tipul de nevoi ale fiecarei companii):
-Evaluarea cheltuielilor curente ale companiei (ce s-a cumparat, pentru cine si in ce scop)
-Evaluarea ofertelor pietei (cine, ce ofera) -Analiza costului total(cat ne costa sa achizitionam anumite produse sau servicii/TCO)
-Identificarea furnizorilor capabili sa ofere produsul sau serviciul de care este nevoie
-Dezvoltarea unei strategii de sourcing personalizata (de unde cumparam tinand cont de nevoi si de oferta, avand in vedere minimizarea costurilor si a business risk-ului)
-Negocierea cu furnizorii (produse, calitate, preţuri, termene de livrare, termene de plata, conditii generale)
-Introducerea noii metodologii de achizitii
-Monitorizarea si controlul rezultatelor si la nevoie reluarea procesului, tinand cont de faptul ca acesta este un ciclu continuu si trebuie intervenit mereu cu noi parghii de eficientizare.
Cred ca daca fiecare companie ar face in mod curent cate un review la nivel de Procurement, eficienta in achizitii ar fi mult mai mare si multe din detaliile care sunt mai mereu trecute cu vederea ar putea fi analizate mai usor si cu mai multa atentie...e o parere.
T
Astazi il regasim in toate companiile mari care au in portofoliu departamente puternice de Procurement si functioneaza ca si standard de achizitii.
Ca si definitie strategic sourcing-ul este un proces de achizitii institutionalizat care evalueaza si imbunatateste in mod continuu activitatile de procurement ale companiilor;este parte integranta a Supply Chain Management-ului.
Etapele de strategic sourcing pot fi definite in urmatorul fel (etapizarea se poate personaliza pe tipul de nevoi ale fiecarei companii):
-Evaluarea cheltuielilor curente ale companiei (ce s-a cumparat, pentru cine si in ce scop)
-Evaluarea ofertelor pietei (cine, ce ofera) -Analiza costului total(cat ne costa sa achizitionam anumite produse sau servicii/TCO)
-Identificarea furnizorilor capabili sa ofere produsul sau serviciul de care este nevoie
-Dezvoltarea unei strategii de sourcing personalizata (de unde cumparam tinand cont de nevoi si de oferta, avand in vedere minimizarea costurilor si a business risk-ului)
-Negocierea cu furnizorii (produse, calitate, preţuri, termene de livrare, termene de plata, conditii generale)
-Introducerea noii metodologii de achizitii
-Monitorizarea si controlul rezultatelor si la nevoie reluarea procesului, tinand cont de faptul ca acesta este un ciclu continuu si trebuie intervenit mereu cu noi parghii de eficientizare.
Cred ca daca fiecare companie ar face in mod curent cate un review la nivel de Procurement, eficienta in achizitii ar fi mult mai mare si multe din detaliile care sunt mai mereu trecute cu vederea ar putea fi analizate mai usor si cu mai multa atentie...e o parere.
T
Mar 5, 2009
Amintiri din tinerete...sau cum muzica apropie oameni
Nu pot sa raman indiferent si sa nu postez in acest blog linkul unui articol scris de un bun prieten din tinerete, Paul "Slayer" Grigoriu.
Dintr-o intamplare am ajuns pe blogul sau unde am avut placerea sa citesc un articol in care povesteste despre tineretea noastra.
Ce este comun si pentru mine si pentru Paul in acest articol?...faptul ca in acea perioada a liceului, am cantat..muzica metalica underground(nu ca acum metalul greu nu ar fi considerat tot underground in Romania din cauza faptului ca nu este sprijinit si mediat de nici un fel)....eu cantam in trupa Astrophagastra, el in Rising Shadow...pana intr-o zi cand am avut ocazia sa cantam pentru o perioada de timp impreuna, eu inlocuindu-l la tobe la Rising Shadow pe Alin Guerraud, care in acea perioada avea niste probleme personale...frumoase amintiri...am cantat in tara, am luat premii, am cantat in Hard&Heavy Cafe (actualul Backstage)...pot sa spun ca desi astazi nu am avut tocmai o zi buna, acest articol mi-a dat exact energia de care aveam nevoie in acest moment.
Pentru cei care sunt curiosi sa citeasca intregul articol al lui Paul, am sa atasez linkul...e prea frumos sa nu fie citit macar din curiozitate...http://paulslayer.blogspot.com/2008/09/coloana-sonor-primii-30-de-ani-vi.html
T
Dintr-o intamplare am ajuns pe blogul sau unde am avut placerea sa citesc un articol in care povesteste despre tineretea noastra.
Ce este comun si pentru mine si pentru Paul in acest articol?...faptul ca in acea perioada a liceului, am cantat..muzica metalica underground(nu ca acum metalul greu nu ar fi considerat tot underground in Romania din cauza faptului ca nu este sprijinit si mediat de nici un fel)....eu cantam in trupa Astrophagastra, el in Rising Shadow...pana intr-o zi cand am avut ocazia sa cantam pentru o perioada de timp impreuna, eu inlocuindu-l la tobe la Rising Shadow pe Alin Guerraud, care in acea perioada avea niste probleme personale...frumoase amintiri...am cantat in tara, am luat premii, am cantat in Hard&Heavy Cafe (actualul Backstage)...pot sa spun ca desi astazi nu am avut tocmai o zi buna, acest articol mi-a dat exact energia de care aveam nevoie in acest moment.
Pentru cei care sunt curiosi sa citeasca intregul articol al lui Paul, am sa atasez linkul...e prea frumos sa nu fie citit macar din curiozitate...http://paulslayer.blogspot.com/2008/09/coloana-sonor-primii-30-de-ani-vi.html
T
Paradox imobiliar
Scriam ieri intr-un articol despre ce metode de atragere a clientilor tind sa foloseasca dezvoltatorii de locuinte rezidentiale pentru a putea sa vanda si sa recupereze in prima faza macar o parte din banii investiti in proiectele respective...
Iata ca pe piata spatiilor de birouri, paradoxal, situatia sta exact invers...in sensul ca inca se mai semneaza contracte de inchiriere pe cladiri care vor fi date in folosinta peste un an, poate chiar doi...daca o mare companie ar dori acum sa schimbe sediul central actual cu unul ceva mai mare, are de asteptat...si chiar si in aceste conditii astfel de spatii devin din ce in ce mai rare in centrul Bucurestiului unde este bataie pe spatii de birouri din considerente de vizibilitate...toate marile companii ar vrea un sediu in centru...
Insa incet, incet incepe batalia si pentru spatiile care se construiesc la periferii...si chiar daca ne aflam intr-o perioada ceva mai sensibila din punct de vedere economico-financiar, se pare ca trendul va fi de majorare a chiriilor atat la cladirile existente in care mai exista spatii libere, cat si la noile locatii pe care viitorii chiriasi inca le asteapta sa devina functionale, delectandu-se intre timp cu frumoasele prezentari si desene 3D pe care le-au primit de la dezvoltatori sau de la agentiile de brokeraj imobiliar care au facilitat semnarea contractelor.
T
Iata ca pe piata spatiilor de birouri, paradoxal, situatia sta exact invers...in sensul ca inca se mai semneaza contracte de inchiriere pe cladiri care vor fi date in folosinta peste un an, poate chiar doi...daca o mare companie ar dori acum sa schimbe sediul central actual cu unul ceva mai mare, are de asteptat...si chiar si in aceste conditii astfel de spatii devin din ce in ce mai rare in centrul Bucurestiului unde este bataie pe spatii de birouri din considerente de vizibilitate...toate marile companii ar vrea un sediu in centru...
Insa incet, incet incepe batalia si pentru spatiile care se construiesc la periferii...si chiar daca ne aflam intr-o perioada ceva mai sensibila din punct de vedere economico-financiar, se pare ca trendul va fi de majorare a chiriilor atat la cladirile existente in care mai exista spatii libere, cat si la noile locatii pe care viitorii chiriasi inca le asteapta sa devina functionale, delectandu-se intre timp cu frumoasele prezentari si desene 3D pe care le-au primit de la dezvoltatori sau de la agentiile de brokeraj imobiliar care au facilitat semnarea contractelor.
T
Bancile ies la rampa si ne anunta...
...ce profit au facut in 2008.
Acesta este un lucru fara precedent in lumea afacerilor de pe piata financiara. Bancile niciodata nu anuntau cifre clare despre rezultatele financiare obtinute in anul precedent. Dadeau doar informatii generale, fara a intra in prea multe amanunte.
Insa se pare ca nevoia de a ramane cat mai credibile pe piata le face sa apeleze si la aceasta metoda destul de riscanta de altfel in mediul concuirential in care totusi ne aflam fie ca este criza sau nu.
Pare ca aceasta abordare o au cu precadere bancile care opereaza foarte mult pe partea de Corporate si mai putin pe partea de Retail si asta pentru a fi proactivi in pastrarea si securizarea portofoliului de clienti...o abordare riscanta, dar necesara in aceasta perioada.
T
Acesta este un lucru fara precedent in lumea afacerilor de pe piata financiara. Bancile niciodata nu anuntau cifre clare despre rezultatele financiare obtinute in anul precedent. Dadeau doar informatii generale, fara a intra in prea multe amanunte.
Insa se pare ca nevoia de a ramane cat mai credibile pe piata le face sa apeleze si la aceasta metoda destul de riscanta de altfel in mediul concuirential in care totusi ne aflam fie ca este criza sau nu.
Pare ca aceasta abordare o au cu precadere bancile care opereaza foarte mult pe partea de Corporate si mai putin pe partea de Retail si asta pentru a fi proactivi in pastrarea si securizarea portofoliului de clienti...o abordare riscanta, dar necesara in aceasta perioada.
T
Mar 4, 2009
"Schimb locuinta veche cu una noua plus diferenta" sau Buy Back imobiliar
Pe la inceputul anului trecut la un moment dat ma intrebam de ce nu buy-back si la case, ci doar la masini?
Am cautat ceva informatii pe internet...slabut...era un singur dezvoltator la vremea respectiva care era deschis la o astfel de alternativa.
Insa acum, mai toti consultantii in afaceri imobiliare ofera ca solutie alternativa pentru dezvoltatori acceptarea schimbului locuintei vechi cu una noua plus diferenta sau buy-back-ul imobiliar.
Eu sunt convins ca aceasta practica va deveni un trend, dezvoltatorii reusind sa obtina ceva lichiditati, iar cumparatorii casa noua fara a mai avea stresul vanzarii celei vechi.
O fi bine, o fi rau?...eu cred ca e bine.
T
Am cautat ceva informatii pe internet...slabut...era un singur dezvoltator la vremea respectiva care era deschis la o astfel de alternativa.
Insa acum, mai toti consultantii in afaceri imobiliare ofera ca solutie alternativa pentru dezvoltatori acceptarea schimbului locuintei vechi cu una noua plus diferenta sau buy-back-ul imobiliar.
Eu sunt convins ca aceasta practica va deveni un trend, dezvoltatorii reusind sa obtina ceva lichiditati, iar cumparatorii casa noua fara a mai avea stresul vanzarii celei vechi.
O fi bine, o fi rau?...eu cred ca e bine.
T
Mar 3, 2009
Cum pot firmele de constructii sa-si revina din criza?
Incearca a gaseasca tot felul de solutii astfel incat sa reuseasca intr-un final sa vanda locuintele care sunt gata, macar sa isi scoata banii investiti si astfel sa poata sa-si plateasca datoriile catre banci.
Insa ar mai exista o solutie asta daca exista bunavointa din partea acestor firme si ceva oameni capabili sa initieze o propunere de proiect sau o cerere de finantare.
La ce ma refer?
Ma refer la posibilitatea de a intra in proiecte de infrastructura pentru care Romania inca primeste bani de la UE. Este vorba de bani multi, de multe proiecte de autostrazi care sunt on hold, nu prea am inteles de ce. Exista posibilitatea unirii in consortii formate din mai multe firme (asa cum in afara inclusiv companiile mari fac pentru a castiga licitatii pentru proiecte mari) si redactarea proiectelor pentru a se obtine finantari...asta se poate intampla bineinteles doar daca exista competenta necesara in project management.
T
Insa ar mai exista o solutie asta daca exista bunavointa din partea acestor firme si ceva oameni capabili sa initieze o propunere de proiect sau o cerere de finantare.
La ce ma refer?
Ma refer la posibilitatea de a intra in proiecte de infrastructura pentru care Romania inca primeste bani de la UE. Este vorba de bani multi, de multe proiecte de autostrazi care sunt on hold, nu prea am inteles de ce. Exista posibilitatea unirii in consortii formate din mai multe firme (asa cum in afara inclusiv companiile mari fac pentru a castiga licitatii pentru proiecte mari) si redactarea proiectelor pentru a se obtine finantari...asta se poate intampla bineinteles doar daca exista competenta necesara in project management.
T
Subscribe to:
Posts (Atom)