Mar 17, 2009

Profilul leaderului de Procurement...crezi ca te potrivesti?...

Ma gandeam la o radiografiere a activitatii din departamentul de Procurement pentru a incerca sa gasesc un model de leader de Procurement, sau cam ce capabilitati ar trebui sa aiba...si iata ca au iesit 10 caracteristici care ar putea sa defineasca acest model:
-Stie in orice moment cat si pe ce se cheltuie...avand o baza puternica de analiza a costurilor
-Este in orice moment informat...in legatura cu livrarile si cu stocurile, avand o baza puternica de logistica, transport management
-Isi creeaza modele...astfel incat sa poata sa monitorizeze in orice moment costurile pe accesorii, consumabile sau orice alte elemente componente
-Are o puternica orientare catre client...incercand sa inteleaga cat mai bine nevoile si cerintele clientilor interni, astfel incat sa poata oferi “best value for money”
-Considera vendorii/contractorii parteneri si nu doar simpli furnizori...astfel incat sa mareasca eficienta si sa gaseasca modalitati de scadere a costurilor de productie/livrare/transport
-Cunoaste riscul si este capabil sa il tina sub control...mai multe detalii se gasesc in articolul dedicat Managementului Riscului
-Este inovativ...incercand sa gaseasca mereu noi metode de eficientizare a activitatii
-Gandeste global... depasind granitele geografice pentru a putea sa gaseasca noi alternative de sourcing
-Responsabilizeaza si motiveaza...echipa, incercand mereu sa puna accent pe activitatea echipei si importanta acesteia in intregul proces de business
-Monitorizeaza si masoara...performantele si actualizeaza indicatorii de perfomanta .

Hm, ma uit peste aceste caracteristici si mi se pare foarte interesant sa le gasesc adunate pe toate intr-un singur loc, la o singura persoana...
T

Mar 16, 2009

Risk Management

Se spune ca "riscul apare atunci cand nu stii ce faci". Desi acest lucru este cu siguranta adevarat, pare putin cam simplista abordarea.
In Project Management riscul are o definitie care mie mi-a placut foarte mult...."hazardul sau posibilitatea de a pierde”.

Pentru Procurement, risk management-ul reprezinta (sau ar trebui sa reprezinte) procesul de evaluare si masurare pentru ca apoi sa se poata elabora strategii de evitare, reducere, transfer sau chiar acceptare a riscului.
De multe ori insa, strategiile sunt inadecvate pentru a face fata business risk-ului - acest lucru se intampla pentru ca strategiile referitoare la risc sunt concepute doar ca o simpla continuitate a planurilor, ele exista doar sub forma de documentatie, nefiind luate prea mult in serios.

In Procurement riscul trebuie tratat si gestionat ca atare, pentru ca el exista, este real si trebuie integrat în cadrul strategiilor de achizitii, masurat si controlat, astfel incat sa poata fi analizat cantitativ si calitativ in orice moment.
T

Mar 13, 2009

Audit(ii)...

Cred ca e clar din titlu despre ce subiect as vrea sa povestesc in acest articol si totodata justifica si motivul pentru care ieri a fost o zi de pauza in ale scrisului pe blog...norocul este ca astazi am ajuns ceva mai devreme la servici si am putin ragaz sa scriu doua, trei randuri.
Dar sa ma intorc totusi la subiectul articolului...audit...mai toata lumea de business a auzit sau s-a intalnit cel putin o data in viata cu auditul...multa lume percepe auditul ca si cum ar fi doamna aceea cu coasa in mna care vina sa faca putina ordine si sa dezlege putin itele...insa nu este chiar asa de tragic...vorbeste acel optimism extrem din mine de care povesteam in articolul de alaltaieri.
Ne intalnim cu doua tipuri de audit:audit intern si audit extern. Nu cred ca are sens sa intru in detaliu despre cele doua tipuri mentionate, caci se intelege de la sine despre ce este vorba.
Ce se auditeaza de obicei?...de cele mai multe ori se efectueaza audit financiar, de obicei atunci cand se incheie anul financiar al companiei respective.
Insa acum ne intalnim din ce in ce mai des cu notiuni de audit pe proiecte sau audit al lantului de achizitii asta pentru ca in principiu se poate audita cam orice proces sau departament dintr-o companie, pornindu-se de la politicile si procedurile aferente procesului sau departamentului respectiv...in functie de cerintele clientului...
Cand se face audit?...oricand in principiu, pentru ca trebuie sa fie un control surpriza, neasteptat. Insa din experienta practica auditul se comanda cand se fac diverse raportari financiare, cand se fac merge-uri de companii, sau cand exista o oarecare nota de neincredere sau nevoie de imbunatatire a unui proces specific sau a activitatii unui departament din companie.
In orice caz trendul actual (de criza) este sa se auditeze departamentul de Procurement, acesta fiind nod de legatura in complexul lant al achizitiilor...so keep on doin' it...
T

Mar 11, 2009

Ambitie, devotament si optimism...

Iata un exemplu de ambitie, devotament si optimism duse la extrem...un exemplu care desi pare comic la o prima vedere, ar putea sa ne faca sa ne gandim putin la cum este fiecare dintre noi...
T

Relationship and commissioning Manager = Procurement Manager?

Citeam astazi pe net-ul american despre Procurement si din greseala am dat despre un anunt de angajare aparut in ziarul Guardian care aparent nu are nici cea mai mica legatura cu activitatea de Procurement, denumirea jobului fiind de "Relationship and Commissioning Manager (sa fiu foarte sincer daca as vedea o astfel de titulatura, m-as gandi mult pana as asocia-o unei linii de business). mai mult decat atat, anuntul continua cu fraza "to help drive down the costs of providing services and activities". Deja am inceput sa-mi pun intrebari gandindu-ma serios la legatura dintre job title si misiunea jobului.
Insa, si mai mare a fost mirarea cand am citit si job description-ul care suna in felul urmator:
"The successful candidate will have responsibility for developing the council's revised procurement framework and will need to show an entrepreneurial approach to service commissioning by outsourcing areas of operation and coming up with new models of service delivery."
Este clar acum...compania respectiva este in cautarea unui Procurement Manager...dar ce titulatura ciudata au putut sa dea jobului...
Cred ca pana la urma se va ajunge la un singur job title care poate sa fie universal valabil in orice linie de business...Project Manager, pentru ca de ce nu, orice domeniu se poate transforma intr-un proiect...
T

Mar 10, 2009

Politici si proceduri in corporatii...o parere

Sunt sigur ca pentru multi dintre noi acesti termeni sunt mult prea "corporate", insa cred ca merita atentia noastra...de ce?...pentru ca fara politici si proceduri ar fi haos in companie la nivel de end-useri dar si la nivel de certificari tehnice internationale, pentru ca orice companie ajunsa la maturitate doreste sa se certifice intr-unul din standardele internationale de calitate, mediu, securitate.
La nivelul de end user existenta procedurilor este necesara pentru a se putea masura anumiti factori, pentru monitorizarea si controlul activitatilor, pentru stabilirea de indicatori de performanta folositi in evaluarea personalului si nu in ultimul rand pentru inlaturarea business risk-ului si a responsabilizarii oamenilor.
In momentul in care exista o politica/procedura de lucru, este mult mai usor de urmarit flow-ul de lucru, lantul de activitati, liniile de raportare si comunicare intra si trans departamentala.
Multa lume considera ca politicile si procedurile de lucru nu sunt altceva decat pur "corporate b******t" si ca nu aduc valoare adaugata business-ului...oare asa sa fie?. Nu este asa, va spun eu din proprie experienta...cand ai o politica/procedura pe care o respecti, poti justifica activitatea si poti arata oricui cu maxima transparenta tot ce ai lucrat, toate proiectele incheiate sau cele in derulare fara nici un fel de teama si mai mult decat atat, toti clientii interni vor sti ce trebuie sa faca sau ce pasi trebuie sa urmeze in momentul in care exista un proiect comun, nu?
T

Mar 9, 2009

KPMG despre rolul Procurementului in criza

In mai multe articole scrise pe acest blog am incercat sa explic importanta Procurementului in situatii de criza economica.
Iata ca si cei de la KPMG spun cam acelasi lucru intr-un articol din editia de astazi a Ziarului Financiar...

"Departamentul de achizitii din numeroase mari companii este subevaluat si subapreciat, desi ar avea sanse sa joace un rol crucial in momentul actual de criza, daca ar fi mai bine integrat in strategia de piata, potrivit unui studiu al KPMG, una dintre cele mai mari companii de audit si consultanta. "In aceste zile de criza financiara, riscul ca un furnizor cheie sa intampine dificultati financiare ar trebui sa reprezinte o preocupare majora. Si cine este intr-o pozitie mai buna decat echipa de achizitii pentru a urmari orice semnale de alarma?", spune Daniela Nemoianu, coordonatorul departamentului de consultanta in afaceri al KPMG Romania. Potrivit studiului KPMG, trei sferturi din executivii implicati in achizitii considera ca firma lor intelege importanta aspectelor legate de achizitii, insa 54% dintre respondenti spun ca simt ca nu sunt intelesi de propria lor organizatie. Studiul a fost realizat de Economist Intelligence Unit pentru KPMG prin intervievarea a 600 de directori executivi."
(de Izabela Badarau)
T

Mar 6, 2009

Crisis Procurement - Episodul 8 - Strategic Sourcing

Conceptul a fost initiat pentru prima oara de compania General Motors in anii ’80. Mai tarziu a fost formalizat ca metodologie si implementat in prima faza de marile companii de consultanta.
Astazi il regasim in toate companiile mari care au in portofoliu departamente puternice de Procurement si functioneaza ca si standard de achizitii.
Ca si definitie strategic sourcing-ul este un proces de achizitii institutionalizat care evalueaza si imbunatateste in mod continuu activitatile de procurement ale companiilor;este parte integranta a Supply Chain Management-ului.

Etapele de strategic sourcing pot fi definite in urmatorul fel (etapizarea se poate personaliza pe tipul de nevoi ale fiecarei companii):

-Evaluarea cheltuielilor curente ale companiei (ce s-a cumparat, pentru cine si in ce scop)
-Evaluarea ofertelor pietei (cine, ce ofera) -Analiza costului total(cat ne costa sa achizitionam anumite produse sau servicii/TCO)
-Identificarea furnizorilor capabili sa ofere produsul sau serviciul de care este nevoie
-Dezvoltarea unei strategii de sourcing personalizata (de unde cumparam tinand cont de nevoi si de oferta, avand in vedere minimizarea costurilor si a business risk-ului)
-Negocierea cu furnizorii (produse, calitate, preţuri, termene de livrare, termene de plata, conditii generale)
-Introducerea noii metodologii de achizitii
-Monitorizarea si controlul rezultatelor si la nevoie reluarea procesului, tinand cont de faptul ca acesta este un ciclu continuu si trebuie intervenit mereu cu noi parghii de eficientizare.

Cred ca daca fiecare companie ar face in mod curent cate un review la nivel de Procurement, eficienta in achizitii ar fi mult mai mare si multe din detaliile care sunt mai mereu trecute cu vederea ar putea fi analizate mai usor si cu mai multa atentie...e o parere.
T

Mar 5, 2009

Amintiri din tinerete...sau cum muzica apropie oameni

Nu pot sa raman indiferent si sa nu postez in acest blog linkul unui articol scris de un bun prieten din tinerete, Paul "Slayer" Grigoriu.

Dintr-o intamplare am ajuns pe blogul sau unde am avut placerea sa citesc un articol in care povesteste despre tineretea noastra.

Ce este comun si pentru mine si pentru Paul in acest articol?...faptul ca in acea perioada a liceului, am cantat..muzica metalica underground(nu ca acum metalul greu nu ar fi considerat tot underground in Romania din cauza faptului ca nu este sprijinit si mediat de nici un fel)....eu cantam in trupa Astrophagastra, el in Rising Shadow...pana intr-o zi cand am avut ocazia sa cantam pentru o perioada de timp impreuna, eu inlocuindu-l la tobe la Rising Shadow pe Alin Guerraud, care in acea perioada avea niste probleme personale...frumoase amintiri...am cantat in tara, am luat premii, am cantat in Hard&Heavy Cafe (actualul Backstage)...pot sa spun ca desi astazi nu am avut tocmai o zi buna, acest articol mi-a dat exact energia de care aveam nevoie in acest moment.

Pentru cei care sunt curiosi sa citeasca intregul articol al lui Paul, am sa atasez linkul...e prea frumos sa nu fie citit macar din curiozitate...http://paulslayer.blogspot.com/2008/09/coloana-sonor-primii-30-de-ani-vi.html

T

Paradox imobiliar

Scriam ieri intr-un articol despre ce metode de atragere a clientilor tind sa foloseasca dezvoltatorii de locuinte rezidentiale pentru a putea sa vanda si sa recupereze in prima faza macar o parte din banii investiti in proiectele respective...
Iata ca pe piata spatiilor de birouri, paradoxal, situatia sta exact invers...in sensul ca inca se mai semneaza contracte de inchiriere pe cladiri care vor fi date in folosinta peste un an, poate chiar doi...daca o mare companie ar dori acum sa schimbe sediul central actual cu unul ceva mai mare, are de asteptat...si chiar si in aceste conditii astfel de spatii devin din ce in ce mai rare in centrul Bucurestiului unde este bataie pe spatii de birouri din considerente de vizibilitate...toate marile companii ar vrea un sediu in centru...
Insa incet, incet incepe batalia si pentru spatiile care se construiesc la periferii...si chiar daca ne aflam intr-o perioada ceva mai sensibila din punct de vedere economico-financiar, se pare ca trendul va fi de majorare a chiriilor atat la cladirile existente in care mai exista spatii libere, cat si la noile locatii pe care viitorii chiriasi inca le asteapta sa devina functionale, delectandu-se intre timp cu frumoasele prezentari si desene 3D pe care le-au primit de la dezvoltatori sau de la agentiile de brokeraj imobiliar care au facilitat semnarea contractelor.
T