Mar 5, 2009

Paradox imobiliar

Scriam ieri intr-un articol despre ce metode de atragere a clientilor tind sa foloseasca dezvoltatorii de locuinte rezidentiale pentru a putea sa vanda si sa recupereze in prima faza macar o parte din banii investiti in proiectele respective...
Iata ca pe piata spatiilor de birouri, paradoxal, situatia sta exact invers...in sensul ca inca se mai semneaza contracte de inchiriere pe cladiri care vor fi date in folosinta peste un an, poate chiar doi...daca o mare companie ar dori acum sa schimbe sediul central actual cu unul ceva mai mare, are de asteptat...si chiar si in aceste conditii astfel de spatii devin din ce in ce mai rare in centrul Bucurestiului unde este bataie pe spatii de birouri din considerente de vizibilitate...toate marile companii ar vrea un sediu in centru...
Insa incet, incet incepe batalia si pentru spatiile care se construiesc la periferii...si chiar daca ne aflam intr-o perioada ceva mai sensibila din punct de vedere economico-financiar, se pare ca trendul va fi de majorare a chiriilor atat la cladirile existente in care mai exista spatii libere, cat si la noile locatii pe care viitorii chiriasi inca le asteapta sa devina functionale, delectandu-se intre timp cu frumoasele prezentari si desene 3D pe care le-au primit de la dezvoltatori sau de la agentiile de brokeraj imobiliar care au facilitat semnarea contractelor.
T

Bancile ies la rampa si ne anunta...

...ce profit au facut in 2008.
Acesta este un lucru fara precedent in lumea afacerilor de pe piata financiara. Bancile niciodata nu anuntau cifre clare despre rezultatele financiare obtinute in anul precedent. Dadeau doar informatii generale, fara a intra in prea multe amanunte.
Insa se pare ca nevoia de a ramane cat mai credibile pe piata le face sa apeleze si la aceasta metoda destul de riscanta de altfel in mediul concuirential in care totusi ne aflam fie ca este criza sau nu.
Pare ca aceasta abordare o au cu precadere bancile care opereaza foarte mult pe partea de Corporate si mai putin pe partea de Retail si asta pentru a fi proactivi in pastrarea si securizarea portofoliului de clienti...o abordare riscanta, dar necesara in aceasta perioada.
T

Mar 4, 2009

"Schimb locuinta veche cu una noua plus diferenta" sau Buy Back imobiliar

Pe la inceputul anului trecut la un moment dat ma intrebam de ce nu buy-back si la case, ci doar la masini?
Am cautat ceva informatii pe internet...slabut...era un singur dezvoltator la vremea respectiva care era deschis la o astfel de alternativa.
Insa acum, mai toti consultantii in afaceri imobiliare ofera ca solutie alternativa pentru dezvoltatori acceptarea schimbului locuintei vechi cu una noua plus diferenta sau buy-back-ul imobiliar.
Eu sunt convins ca aceasta practica va deveni un trend, dezvoltatorii reusind sa obtina ceva lichiditati, iar cumparatorii casa noua fara a mai avea stresul vanzarii celei vechi.
O fi bine, o fi rau?...eu cred ca e bine.
T

Mar 3, 2009

Cum pot firmele de constructii sa-si revina din criza?

Incearca a gaseasca tot felul de solutii astfel incat sa reuseasca intr-un final sa vanda locuintele care sunt gata, macar sa isi scoata banii investiti si astfel sa poata sa-si plateasca datoriile catre banci.
Insa ar mai exista o solutie asta daca exista bunavointa din partea acestor firme si ceva oameni capabili sa initieze o propunere de proiect sau o cerere de finantare.
La ce ma refer?
Ma refer la posibilitatea de a intra in proiecte de infrastructura pentru care Romania inca primeste bani de la UE. Este vorba de bani multi, de multe proiecte de autostrazi care sunt on hold, nu prea am inteles de ce. Exista posibilitatea unirii in consortii formate din mai multe firme (asa cum in afara inclusiv companiile mari fac pentru a castiga licitatii pentru proiecte mari) si redactarea proiectelor pentru a se obtine finantari...asta se poate intampla bineinteles doar daca exista competenta necesara in project management.
T

Mar 2, 2009

Discount Market - o alternativa de criza

Pana acum asa zisele Discount Market-uri nu aveau mare succes, mai ales in orasele mari si aglomerate unde locurile de top sunt in general ocupate de hyper market-uri, super market-uri si cash&carry...(ok, cash&carry detine un loc aparte pentru ca deserveste o categorie de clienti cu mici magazinase de cartier si chiar persoane fizice dar sunt intr-un fel exclusiviste pentru ca trebuie indeplinite anumite conditii pentru a avea acces la ele)...Discount Market-urile mergeau bine in orase foarte mici...insa acum cred ca se va schimba putin raportul de forte in avantajul acestora datorita politicii practicate...adica sa vanda exclusiv articole la care furnizorii aplica discounturi foarte mari, fara a se altera calitatea...
Pentru ca am avut o mare curiozitate (cu riscul de a ma repeta, noi, oamenii de Procurement suntem, din principiu, persoane foarte curioase), am vizitat un Discount Market in acest week-end, pentru efectua o analiza a avantajelor si a dezavantajelor...majoritatea produselor au pretul mai mic cu 15-30% decat cele similare din hyper market-uri, iar uneori, cel putin la produse de tip "food", se pot gasi anumite branduri de calitate care nu exista in hyper market-uri, la preturi foarte bune...si la produsele "non food", oferta este destul de variata, adica in principiu se gasesc cam toate produsele de necesitate...
Ramane acum de discutat partea de imbracaminte si alte accesorii care in Discount Market-uri nu exista pentru ca nu sunt in target...vor avea hyper market-urile avantaj pentru ca au si astfel de produse?...posibil...sau poate ca nu pentru ca romanilor oricum le place sa se imbrace de la Mall, fie ca este perioada de reduceri sau nu...
T

Maxima sau gandul de criza

Din ciclul "Fereste-ma Doamne de prieteni, ca de dusmani ma feresc singur", maxima de criza in business-ul de Procurement este:

"Tine-ti clientii aproape si furnizorii si mai aproape"....

T

Feb 27, 2009

Bani de trista amintire sau "e foame de bani baetzi"

Am nimerit aseara din greseala cu telecomanda televizorului la o emisiune foarte aprinsa cu invitati de "seama" care avea titlul temei de discutie "Unde sunt banii lui Ceausescu?"...pe un post care cat de cat mai parea sa aiba verticalitatea aceea pe care dorim cu totii sa o vedem la marile trusturi media...m-am inselat amarnic...
Stateam si ascultam (ca nu aveam neaparat la ce sa privesc, desi unul dintre invitati scria de zor niste balarii cu un marker pe flipchart)...si ma minunam...avem atatea topicuri de discutat...politice, economico-financiare, avem de adus romanii acasa din Italia (asta ca sa nu-i aduca ei legati cu lanturi in custi)...si totusi noi am gasit sa discutam la o emisiune de maxima audienta despre banii lui Nicolae Ceausescu...la ce ne mai foloseste acum daca ne punem aceasta intrebare?...oare credem ca o sa apara cineva si o sa ne spuna unde sunt?...chiar nu mai sunt alte subiecte de maxima audienta de discutat sau am intrat atat de tare in criza incat numai banii lui Ceasusescu ne-ar mai putea salva si aduce inapoi pe linia de plutire?...Wake Up Guys!
T

Placerea/Nevoia de a inflama realitatea

Ma intreb de multe ori de ce unora dintre noi (pare ca sunt din ce in ce mai multi) le face o placere deosebita sa inflameze realitatea...sa-i dea alt contur, sa-i schimbe culoarea, astfel incat pana la urma acea realitate se intelege exact invers decat ar fi trebuit. Si intreb de ce?...de dragul senzationalului, de dragul de a te simti bagat in seama si de a parea mai important, mai citit, mai intelectual decat esti?...asta chiar nu pot sa inteleg...de ce m-as da mare la apa mica cu lucruri pe care nu le stapanesc?...mai ales ca multe dintre aceste lucruri se pot citi, afla, cauta pe diverse canale si in diverse surse de informatii...dar poate totusi pana la urma nu se afla nimic si uite asa cine stie, unii dintre noi ajungem pe baza unei astfel de balarii aruncate, cine stie ce mari oameni.
T

Feb 26, 2009

Collection...Core Business de criza

Collection-ul ca si activitate nu este atat de promovat, el facand de cele mai multe ori parte din departamentele de Customer Operations...acei oameni draguti, care vorbesc toata ziua la o cascuta agatata la ureche si care incearca sa convinga lumea ca ar trebui sa isi plateasca facturile, pe care nu ii vede nimeni niciodata si care vorbesc pe cat de frumos, pe atat de convingator...
...a venit iata insa si vremea lor....o perioada in care toate bancile, companiile incearca sa recupereze cat mai mult...de preferinta cash, insa acum oamenii de Collection sunt si primii ni lantul de Recuperari...de masini, case, active ale companiilor cu probleme...un job interesant, nu?
T

Cresc salariile...

Da, asa cum se poate vedea si in titlu, ieri am citit ca anul acesta in Romania o sa avem o medie a cresterii salariale de 5-8%...bun...Banca Centrala a revizuit anuntul facut despre cota de inflatie pentru 2009 care va ajunge la 4,2-4.5%, iar diferenta de curs valutar intre valoarea Euro din Octombrie 2008 si cea actuala este undeva la 18-20%...
Concluzie...salariile vor creste in 2009 in medie cu fabuloasa cifra procentuala de -16.5%.
T