Aug 6, 2009

Despre scoala si bazele managementului...la altii

Am discutat zilele trecute cu cineva care a venit dintr-o tara din vestul Europei, despre sistemul lor de invatamant, unul dintre sistemele de invatamant foarte bine cotate in Europa, poate chiar pe locul al doilea dupa cel din Finlanda....imi povestea ca acolo in momentul in care clasele devin dezechilibrate, se reorganizeaza si se realiniaza....cum se face acest lucru?...

.....o metoda este aceea ca in momentul in care se observa ca se formeaza o gasca de prieteni care par sa devina foarte apropiati acestia sa fie despartiti si mutati in clase diferite.
O alta metoda este aceea de a nu se face discriminari de genul crearii de "elite"...la ce ma refer aici?...sigur vi s-a intamplat cand erati in scoala ca din 36 de elevi cati erau in clasa, doi, trei dintre acestia sa fie mutati in primele banci si tratati ca fiind "elita" clasei....era de ajuns sa fi iesit la inceput putin in fata si apoi orice ar fi facut bun sau rau, acestia ramaneau elita....iar ceilalti 33 de elevi erau masa....eh, insa sistemul de invatamant despre care va povestesc, acest lucru nu se face....o sa spuneti ca sunt niste ciudati cei care au inventat acest sistem....dar ei au alta mentalitate....si anume aceea ca "elitele" se formeaza din "marea masa".....adica toata lumea pleaca de pe picior de egalitate, iar apoi se ridica cei care vor forma elita fara a fi ajutati in nici un fel de sistem care nu face altceva decat sa creeze sanse egale pentru toata lumea.

Ceea ce am auzit si v-am redat mai sus ma face sa ma gandesc cum de se poate ca in unele tari sa se poata transfera catre tineri chiar de pe bancile scolii notiuni de baza din management/business, iar la noi, nu.....la noi totul este teoretic, pana si viata incepe sa devina "teoretica"...
T

1 comment:

  1. Din nefericire, sistemul de invatamant, incepand de la clasa pregatitoare pana la ultimul an de facultate, lasa foarte mult de dorit. Am avut ca profesor in facultate un domn care era presedintele comisiei care hotaraste curriculum-ul pentru cei 4 ani de liceu.Exceptand faptul ca domnul avea venerabila varsta de 72 de ani , ca s-a nascut si a crescut intr-un regim, ca a fost educat si scolarizat intr-un alt regim si a devenit formator de opinie si responsabil de dezvoltarea educationala a zeci de generatii in alt regim , distinsul domn nu avea copii prin urmare nici nepoti.Legatura lui cu tinerii liceeni era total inexistenta, cunostintele sale despre nevoile unui tanar in plina dezvoltare erau zero.
    Sistemul de invatamant romanesc este mult invechit si foloseste ca si metoda formarea unor "elite".Competitia scolara nu inseamna sa te chinui 4 ani sa fi mai bun decat colegul x fiind perfect constient ca si daca ai fi , notarea nu ar fi corespunzatoare; competitia in scoala inseamna sa fi mai slab decat x la o materie si mai bun decat acelasi x la alta materie.Nu exista elevi de nota 10 la toate materiile;sau cel putin nu ar trebui sa existe. Ce e si mai trist este ca nu se intrevede nicio "luminita la capatul coridorului"
    In lipsa unor activitati practice nu se pot forma specialisti.E inadmisibil ca in anul de gratie 2009, sa fie optionala o vizita la un centru de noapte pentru studentii la Sociologie ,in conditiile in care Romania nu a adoptat inca ideea voluntariatului.La fel de indmisibil este si faptul ca in loc de ore de dirigentie, de educatie civica, de educatie fizica, samd se tin ore de matematica, de romana sau de engleza.Nu vreau sa minimalizez nevoie de teorie sau nevoia de funadamentare a unor cunostinte dar scoala ar trebui sa ajute si in pregatirea pentru viata;iar viata nu se traieste in culegeri si analogii.

    ReplyDelete