Apr 8, 2009

Atitudine colegiala vs atitudine profesionala

Mare intrebare, mare...ce atitudine trebuie sa avem in relatia cu colegii nostri care ne sunt si clienti interni asa cum mentionam intr-un articol mai vechi?
Sa avem o atitudine colegiala?...ar fi o idee buna insa exista riscuri in sensul ca daca relatia devine una care depaseste granitele business-ului, exista sanse sa fim distrasi de la subiectele principale si sa apara erori sau posibile distorsiuni intre colegi de genul favorizarilor. Nu e bine pentru ca oamenii de Procurement trebuie sa fie mereu genul de persoane cu coloana vertebrala. In plus, pot aparea comentarii asupra comportamentului, ca fiind unul mai mult informal decat formal si de aici caracterizari ca:superficial, neserios.
Sa avem o atitudine strict profi?...da, poate, insa si de data aceasta vor aparea comentarii nefavorabile care vor caracteriza omul ca fiind prea strict, prea serios, prea rigid, "constipat"...si de aici multe alte interpretari negative...
Ma gandesc ca multa lume va gandi ca cel mai bine ar fi sa reusim sa imbinam cele doua tipuri de atitudine enumerate mai sus...dar oare acest lucru chiar este posibil?...exista si aici riscuri de a se comenta ca respectiva persoana nu are constanta, liniaritate ci este mereu cu suisuri si coborasuri...si din nou de aici se pleaca mai departe cu caracterizarile care bineinteles sunt negative.
Deci pana la urma cum s-ar putea rezolva aceasta mica dilema?...cum ar trebui sa fie comportamentul nostru?...oare exista o reteta a succesului in privinta atitudinii?...

Parerea mea personala este: profi in timpul programului, iar dupa aceea...liberi...
T

5 comments:

  1. Stimate domn, sunt perfect de acord cu tine :))) Si asta n-ar trebui sa se intimple in procurement only. Este stilul anglo-saxon. In timpul programului, la birou, exista relatii profesionale intre colegi. Asta inseamna ca daca omul iti este sef si nu iti faci treaba el te poate sanctiona, sau daca tu, ca angajat nu esti multumit de el ca manager ii poti atrage atentia asupra acestui lucru fara ca asta sa strice sau sa intervina in relatia personala (in cazul in care aceasta exista) in afara orelor de program.

    Noi, romanii avem o problema din punctul asta de vedere - eu asa cred... noi amestecam relatiile personale cu cele profesionale.. Noi avel likes and dislikes la birou.. ceea ce intr-o relatie profesionala nu ar trebui sa existe. Si in acelasi timp poti sa te intelegi foarte bine cu cineva ca persoana (in particular), dar din punct de vedere professional sa fie mult sub standarde. Asta nu ar trebui sa-l faca o persoana mai putin ok (personal), dar nu-l face nici un angajat bun doar pentru ca este o persoana ok.

    Nu putem lua un feedback negativ de la cineva fara sa-l catalogam instantaneu ca fiindu-ne sau devenind din acel moment dusman.. si la birou si in afara lui. Exemple am nenumarate.. si intr-un sens si in celalalt, dar eu cred ca stilul profi la birou.. cu relatii profesionale si comportament ca atare si relaxati in rest.. in relatiile personale e cheia succesului. Nu stiu cind vom putea trage noi linia asta, daca vreodata.. Eu am intilnit foarte, foarte rar si, dupa cum spuneam, numai in mediul anglo-saxon pina acum.

    ReplyDelete
  2. Multumesc de comentariu...cat despre schimbare, daca nu va mai exista rezistenta la schimbare, poate la un moment dat vom putea tragea acea linie despre care vorbeai.
    T

    ReplyDelete
  3. Nu exista sa 'nu mai existe rezistenta la schimbare'. Asta e in firea omului.. asta nu va disparea niciodata.. :(((

    ReplyDelete
  4. cred ca vor exista intotdeauna, unii oameni cu care vei avea o conexiune mai buna, la birou sau intre prieteni...relationarea la birou oricum nu ar trebui sa cada in sfera prieteniei...daca esti prieten cu seful tau, cum o sa te simti daca acesta trebuie sa te certe pentru ceva? vei simit ca nu are dreptul sa faca asta pentru ca sunteti prieteni??? nu este bine nici pentru tine ca angajat, pentru ca nu progresezi, nici pentru el ca sef din mai multe motive - iar daca tu ca angajat nu esti bun, nici el ca sef nu e bun!
    intre colegi se mai schimba un pic povestea...oricum e un subiect foarte interesant...de multe ori am vazut relatii trecand de bariera profi la birou intre sef si subordonat, doar ca sa vad ulterior ca subordonatul "si-a luat-o in cap" cum se spune pe romaneste

    ReplyDelete
  5. Eu folosesc o atitudine profi la servici, insa cat se poate de transparenta, incercand pe cat posibil sa anulez barierele conventionale de comunicare dintre sef si subordonat...adica suntem sinceri unii cu altii, putem sa spunem oricand ce ne apasa, samd...
    T

    ReplyDelete