Cu totii am auzit despre acest termen de cultura organizationala sau cultura corporatista cum mai este denumit. Dar oare ce inseamna mai exact cultura organizationala? Ajuta ea cu ceva la dezvoltarea organizatiei, ajuta business-ul in general?...doua intrebari care sunt ridicate la fileu...
Una din definitiile culturii oranizationale ne precizeaza ca aceasta este un sistem de credinte si valori comune care se dezvolta intr-o organizatie si care formeaza si orienteaza conduita membrilor sai. Aceasta devine avantaj cometitiv daca devine parte integranta a strategiei de dezvoltare a organizatiei.
Se spune ca organizatiile care au o puternica cultura corporatista au un succes foarte mare ca si business, cat si o expunere mai puternica pe piata.
Dar in ce se traduce la nivel de angajat aceasta cultura organizationala?...se traduce in elemente din viata de corporatie cum ar fi micile istorioare sau barfe la tigara despre anumite actiuni/evenimente din organizatie, crearea de modele de oameni/eroi (manageri performanti, fondatori), ritualuri din firma (petrecerile corporatiste, competitii sportive), simbolistica (sigla companiei/brandului) si pana la crearea unui "Code of Conduct" care sa alinieze activitati si comportamente.
Mai nou se spune ca acele companii care nu au succes in piata sau care nu se pot integra in mediul concurential, nu au o cultura organizationala puternica.
Asa sa fie oare?...
T
As spune mai degraba ca acele companii a caror cultura organizationala nu se potriveste cu mediul cultural in care opereaza, nu au succes pe piata respectiva...
ReplyDeleteprobabil ca o sa ajungem si noi...candva... vreodata sa intelegem ce este aia cultura organizationala si sa ne-o asumam in cadrul companiilor in care lucram...deocamdata insa eu cel putin la mine la serviciu nu simt aceasta directie in care ar trebui sa mergem cu totii ..cum zice romanul nostru "sa tragem cu totii la aceeasi caruta"...inca nu...din pacate
ReplyDeleteAr fi interesant cati angajati dintr-o companie mai mare (aceasi companie) percep, accentuez PERCEP, cultura organizationala a ei ca fiind de tipul:
ReplyDelete-power culture
-role culture
-task culture
-person culture
dupa parerea mea cultura organizationala trebie sa o simta personalul caci ei comunica cu clientii dar nu compania
ReplyDelete