Organizarea departamentelor de Procurement difera de la companie la companie, de cele mai multe ori bazandu-se pe liniile de business specifice fiecarei industrii.
Unul din modelele de organizare al departamentului de Procurement este subordonarea acestuia la departamentul Finance.
Acesta este de fapt si subiectul acestui articol. Este oare vorba de un conflict de interese daca subordonam departamentul de Procurement la Finance?...sa vedem...avem doua argumente (atitea imi vin acum in memorie), unul care intareste ideea de subordonare si altul care intareste ideea de individualizare si diferentiere intre cele doua.
Sa analizam prima teorie...Procurementul se subordoneaza departamentului Finance pentru ca se lucreaza cu costuri, bugete de investitii sau mentenanta, devize de lucrari, preturi unitare, intr-un cuvint cu bani (scriptici, bineinteles)...adica se presupune ca exista o strinsa legatura intre cele doua entitati si este oarecum business oriented sa conlucreze...ar putea fi o opinie de luat in seama...dar oare ar putea ca cele doua entitati sa elaboreze strategii de dezvoltare, de business improvement sau business continuity, impreuna?....aici este o dilema la care trebuie sa ne gandim mult si in detaliu pentru a gasi raspunsul...
A doua teorie se bazeaza pe regulile de purchasing general valabile care sunt imbratisate de foarte multe linii de business si care arata cam asa: intre departamentul de Procurement si cel de Finance trebuie sa existe o relatie de conlucrare si de verificare reciproca insa regula de aur spune ca lantul de achizitii nu se poate inchide in acelasi departament, cu alte cuvinte, departamentul care emite comanda catre furnizor nu poate sa dea si "Bun de plata" la facturile care sosesc urmare a comenzilor efectuate si a prestarii serviciilor specificate in comenzi, pentru ca se creeaza un conflict si nu mai exista nici o posibilitate de cross control, deci in nici un caz nu se poate discuta despre integrarea departamentului de Procurement celui de Finance.
Acestea sunt cele doua teorii cu care m-am trezit in minte de dimineata si pe care voiam sa le impartasesc blogului.
Trebuie sa consideri urmatoarele:
ReplyDelete- segregation of duties (de care mentionai);
- o achizitie inteligenta nu se realizeaza numai dupa criteriul pretului - acesta este doar un criteriu. la fel de importanta este calitatea produsului (in sensul strict al definitiei - set de caracteristici ale unui produs / serviciu care satisfac cerintele clientului). si daca am dat aceasta definitie, pretul e o caracteristica, nu? la fel si termenul de livrare, modul de plata, samd.
concluzia ti-o las tie...
Este absolut adevarat ca atunci cand se negociaza, se discuta despre o intreaga suma de termeni, conditii, se discuta despre calitate si nu este neaparat necesar ca pretul sa fie key driver intr-o negociere. Concluziile si modurile de abordare ramin la latitudinea cititorilor.
ReplyDelete